سامانه فرماندهی حادثه Incident Command System
شرح ( پیشنهادی ) وظایف اجزای ICS
فرمانده :Incident Command
· هدایت راهبردی و عملیاتی تیم وکنترل براساس مبنای EOP
· اطمینان از هماهنگی به موقع و موثر
· فعال کردن سامانه فرماندهی حادثه
· اعلام آغاز واتمام شرایط اضطراری
· تعیین زمان جهت انجام ارزیابی های سریع ودوره ای در منطقه آسیب دیده
· تائید وابلاغ IAP های( برنامه عملیات میدانی ) تدوین شده و تعیین توالی بازبینی آن
کارکنان فرماندهی : Command Staff
ارشد هماهنگی :
· انجام هماهنگی راهبردی درون بخشی و برون بخشی در فاز آمادگی
· استقرار سامانه ICS
· تدوین و بازبینی IAP بصورت مشترک
· ایجاد سامانه مدیریت اطلاعات جامع و مشترک
· به اشتراک گذاشتن به موقع اطلاعات از طریق تدوین گزارش وضعیت متوالی SitRep (گزارش وضعیت حادثه )
· برگزاری جلسات روزانه هماهنگی در زمان حادثه
ارشد ایمنی:
· آگاهی ودانش در خصوص مواد خطرناک ،آلودگی های شیمیایی و بیولوژیک ،پرتویی و بیماریهای عفونی
· بررسی محل حادثه دیده به لحاظ وجود مواد ویا شرایط خطرناک ویا مخاطرات
· ارزیابی صحنه از نظر خطرات ایمنی برای پرسنل ،تجهیزات ومحیط وگزارش آنها
· تماس با سایر ارگانهای متولی ایمنی مانند آتش نشانی وجمعیت هلال احمر برای بررسی وضعیت ایمنی حادثه
· حداقل تجهیزات محافظت فردی برای تیمی که وارد منطقه گرم می شوند
· نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل های ایمنی توسط پرسنل
· اطمینان از وجود تیم های درمانی اختصاصی برای پرسنل آسیب دیده در محل
· ارسال گزارش برای فرماندهی حادثه
· اطمینان از سلامتی کارکنان ،مصدومین،و.. در موقعیت های خطرناک
· توصیه به فرمانده حادثه و روسای بخش ها از موقعیت های خطرناک وارائه توصیه هایی برای اصلاح آنها
· ارشد امنیت:
· برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تعیین محل های استقرارنیروهای حفاظت فیزیکی قبل از حادثه
· کنترل درهای ورودی وخروجی ساختمان
· شناسایی و احراز هویت افرادی که قصد ورود به ساختمان را دارند
· کنترل جمعیت و خودروها در مبادی ورودی وخروجی ساختمان
· همکاری وتعامل با نیروی انتظامی برای کنترل افراد متخاصم
· حفظ صحنه جرم در صورت وقوع حادثه مشکوک
· همکاری در تخلیه مردم از ساختمان در شرایط اضطراری
· همکاری در اطفاء حریق با رعایت شرایط ایمنی
· حفاظت وسایل و تجهیزات بلاصاحب یا مصدومینی که هوشیار نیستند وتحویل آنها به مراجع قضایی
ارشد روابط عمومی :
· اتخاذ تدابیر لازم برای دریافت به موقع اخبار از کلیه واحدها قبل از حادثه
· تهیه لیست رسانه های جمعی برای اطلاع رسانی اخبار و راههای ارتباطی با آنها قبل از حادثه
· فعال نمودن سایت خبری برای اطلاع رسانی
· تهیه توصیه های عمومی برای مخاطرات محتمل قبل از حادثه
· تجمیع و تحلیل اخبار
· تهیه متن خبر با هماهنگی فرمانده عملیات
· تعیین فرد مصاحبه شونده با توجه به اهمیت خبر و تخصص مورد نیاز
· هماهنگی مصاحبه وانتشار خبر
· پایش اخبار در رسانه های محلی و ملی
· ارتباط با رسانه ها با نظارت فرمانده حادثه
بخش اداری – مالی :
· مدیریت و نظارت بر نیروی انسانی درگیر عملیات
· حضور وغیاب و نظارت بر نیروی انسانی
· ثبت ساعات کاری
· تامین منابع مالی
· پایش ونظارت بر هزینه ها
· ثبت وضبط اسناد مالی وقراردادها
· بخش پشتیبانی:
· استانداردسازی فرایندها ومشخصات فنی اقلام مورد نیازپشتیبانی در مرحله آمادگی
· ذخیره سازی اقلام مورد نیاز در فاز آمادگی
· تشکیل تیم تخصصی پشتیبانی جهت ارائه خدماتی نظیر:تامین فضای ارائه خدمت ایمن و راحت ، تامین وسایل وتجهیزات ارئه خدمت ، اسکان راحت تیم های عملیاتی در فیلد،تامین برق ، وسایل ارتباطی، حمل ونقل ، تنخواه اضطراری،
· برآورد نیاز های منطقه آسیب دیده وهماهنگی راهبردی برای تامین آنها
· تدوین وارائه گزارش اقدامات پشتیبانی
بخش برنامه ریزی:
· تدوین IAP با نظارت فرمانده با تشکیل تیم تدوین وبازبینی آن بر اساس نتایج ارزیابی ها وطراحی اقدامات مداخله ای مربوطه
· طراحی فرمهای تبادل اطلاعات
· اطمینان از برقراری ارتباط مستمر با واحدهای عملیاتی وستادی در زمان رخداد بلایا
· جمع آوری داده های محیطی وتحلیل وانتشار آنها در قالب فرم های SitRep یا گزارش پیمایش
بخش عملیات :
اجرای کارکردهای اختصاصی و تخصصی براساس کتاب برنامه ملی پاسخ نظام شلامت در بلایا و فوریت ها(EOP)
قابل ذکراست شرح وظایف کامل وجامع اجزای فوق الذکرپس از اعلام وزارت متبوع متعاقبا اعلام می گردد.