دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار کرد:
دوره پودمانی مبانی آزمون تشخیصی تکاملی کودکان (بیلی-Bayley) ویژه پزشکان و کارشناسان
دوره آموزش مبانی آزمون تشخیصی تکاملی کودکان (بیلی-Bayley) با حضور پزشکان و کارشناسان 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت مجازی برگزار شد.
دکتر اهدایی وند مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت با اعلام این خبر گفت در این دوره که توسط گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشت برگزار شد، فراگیران شامل 50 پزشک و 58 کارشناس از ده دانشگاه علوم پزشکی کشور شامل علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، البرز، بابل، سمنان، شاهرود، گیلان، مازندران، گلستان حضور داشتند.
وی در خصوص این دوره گفت اهمیت غربالگری، ارجاع و مداخلات زودهنگام در اختلالات تکاملی کودکان همواره در مطالعات و سیاستگذاریهای حوزه مراقبتهای کودکان در دنیا مورد تاکید قرار گرفته است به همین منظور آزمونهای غربالگری متعددی متناسب با حیطه های تکاملی کودکان، طراحی و در اختیار مراقبین بهداشت و سلامت کودکان کشورهای مختلف قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد این دوره با توجه به نامه مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به دانشگاههای قطب مبنی بر برگزاری دوره آموزش مبانی آزمون تشخیصی تکاملی بیلی برگزار شد.
دکتر اهدایی وند تاکید کرد این دوره در دو مرحله انجام می شود؛ مرحله اول شامل آموزش مباحث تئوری است که به صورت مجازی با همکاری دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی (LMS) و توسط مدرس کشوری تست تشخیصی تکاملی بیلی معاونت بهداشت برگزار شد. مرحله دوم شامل آموزش عملی است و با بارگذاری فیلمهای آموزشی به مدت 2 ماه انجام خواهد شد.
دکتر اهدایی وند یادآوری کرد پس از اتمام دوره تئوری فراگیران در اتاق تست بیلی آزمونها را برای 6 گروه سنی کودکان تهیه و فیلم تمرین عملی را برای ارزیابی توسط مربی کشوری تست بیلی به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال میکنند. به گفته مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت افرادی که موفق به گذراندن این دوره شوند گواهی کشوری مربیگری بیلی را دریافت کرده و می توانند تست تشخیصی تکاملی بیلی را برای کودکان مشکل دار تکاملی انجام دهند.
تست تکاملی تشخیصی با عنوان بیلی به منظور تشخیص قطعی کودکانی که در آزمونهای غربالگری به عنوان تاخیر تکامل ارجاع شده اند، انجام میگیرد. کودکانی که به وسیله این تست شناسایی میشوند به مراکز جامع تکامل کودکان ارجاع داده میشوند تا با مداخلات زودهنگام از تاخیر تکامل آنها پیشگیری شود.
این تست از معدود آزمونهای تشخیصی معتبر جهانی است که علاوه بر جامعیت در تمامی حیطه های تکاملی از شاخصهای روانسنجی بالایی برخوردار است و سطح تکامل کودکان در محدوده سنی 1 تا 42 ماه را در 5 حیطه (شناختی، ارتباطی(گفتاری)، حرکتی، اجتماعی – عاطفی و تطابقی رفتاری) ارزیابی میکند.
نظر