×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/09/14 - 10:18
  • بازدید : 151
  • تعداد بازدیدکننده : 150
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گرامیداشت روز جهانی داوطلب (5 دسامبر) 14 آذر 1400

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از همکاری داوطلبانه 7684 رابط سلامت محله و 2091 رابط متخصص از سازمانهای تحت پوشش با حوزه بهداشت دانشگاه خبر داد.

 

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از همکاری داوطلبانه 7684 رابط سلامت محله و 2091 رابط متخصص از سازمانهای تحت پوشش با حوزه بهداشت دانشگاه خبر داد.

دکتر شهلا قنبری به مناسبت ۱۴ آذر ماه، روز جهانی داوطلب اظهار کرد: برنامه داوطلبان سلامت از سال ۱۳۷۲ در مراکز/ شبکه های بهداشتی و  مرکز بهداشتی درمانی شهری تحت پوشش دانشگاه شروع شده و هم اکنون بالغ بر ۷۹ هزار و ۴۹۸ خانوار دارای سفیر سلامت خانوار  هستند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در ۹۲ مرکز بهداشتی درمانی،۱۸۶  پايگاه بهداشتی ضمیمه یا غیر ضمیمه،۱۰۵ خانه بهداشت تعداد ۷ هزار و ۶۸۴  رابط سلامت، برای اعتلای سلامت جامعه خود داوطلبانه در عرصه خدمت حضور دارند همچنين تعداد ۲هزار و ۹۱ رابط متخصص از سازمانها و ادارات دولتی و غیر دولتی،مدارس، صنوف، معلم ، دانش آموز و رابط عشاير با حوزه معاونت بهداشتی همکاری داوطلبانه دارند.

  رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه درباره اهمیت فعالیت های داوطلبان سلامت، اظهار کرد: داوطلبان به خوبی توانايی تفكر و اقدام سازنده در راستای تحقق، توسعه پايه، تامين حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه و بهتر زيستن را دارند، مشاركت مردمی در قالب داوطلبان سلامت با عنوان « رابط سلامت» يكي از آن توانايي هاست كه برای ارتقای سلامت جامعه و زنان گام برداشته است .

 برنامه داوطلبان سلامت

وی با بیان اینکه برنامه داوطلبان سلامت، محور توسعه است، گفت: مسائل و مشكلات بهداشتی همان مشكلات توسعه است كه نمي توان آن را فقط در بخش سلامت حل کرد بنابراين جلب مشاركت تك تك افراد جامعه و بخش‌هاي توسعه، براي حل مشكلات بهداشتي در رسيدن به سطح قابل قبول «سلامت براي همه » براساس «منشور بين المللي بهداشت، سپتامبر ۱۹۷۸ ميلادي » از ضروريات است.

دکتر قنبری با تاکید بر اهمیت نقش مشاركت مردم در فرآيند توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتي سياسی، یادآور شد: نهادينه كردن مشاركت مردمي در تشخيص اولويتها، برنامه ريزی، اجرا و ارزشيابي خدمات بهداشتي درماني امر اجتناب ناپذير است. بنابراين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برای رسيدن به اين مهم در سال ۱۳۶۹ با انگيزه حل مشكلات حاشيه نشينان شهري اقدام به طراحی و اجراي « طرح رابطان بهداشت » کرد و گسترش آن در سطح كشور به عنوان یک بستر مناسب براي جلب مشاركت مردم در تامين و ارتقای سطح سلامتي جامعه خود و زمينه ساز رسيدن به توسعه مداوم و پايدار است.

وی ارتقای سطح سلامت جامعه شهري به ويژه جمعيت حاشيه نشين و محروم با استفاده از جلب مشاركت مردمی، ارایه فعال خدمات بهداشتی در مناطق شهری ( به ويژه حاشيه شهرهای بزرگ) و مشاركت مردم در برنامه ريزي و تصميم گيري و استفاده از همكاری آنان در ارایه مراقبت های اوليه بهداشت را از اهداف برنامه داوطلبان سلامت عنوان کرد.

 دکتر قنبری همچنین بهره گيری از امكانات موجود جامعه در جهت حفظ و ارتقای سلامت جامعه بشری در سطوح محلی و منطقه، فراهم كردن زمينه ای براي ورود زنان خانه دار به عرصه فعاليت هاي اجتماعی و توانمند سازی آنها در جهت امور اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ارتقای حضور مردم در عرصه توسعه اقتصادی اجتماعی را از دیگر اهداف برنامه داوطلبان سلامت دانست.

 وی تاکید کرد: زنان كشورمان پيشتازان اين همياري عمومي شدند و تحت عنوان « رابط بهداشت » داوطلبانه بدون هيچ گونه چشمداشت مادی قدم در جهت توسعه بهداشتي گذاشتند كه زيربنايي ترين ابعاد تكامل اجتماعي بشر است.

 داوطلبان سلامت چگونه انتخاب می‌شوند؟

دکتر قنبری افزود: رابط سلامت، زنان داوطلب محله اند كه از ميان منطقه محل سكونت خود با داشتن سواد و برخورداری از مقبوليت اجتماعی مناسب، برخورداری از وقت كافی، داشتن انگيزه و علاقه برای ايجاد فعاليتهای اجتماعی، انتخاب و دعوت به همكاری مي شوند.

 وی ادامه داد: هر رابط سلامت باید به طور متوسط ۴۰ خانوار دارای سفیر سلامت خانوار در شهر و ۲۰ خانوار دارای سفیر سلامت خانوار در روستا را كه در همسايگی محل سكونت وی زندگی مي كنند تحت پوشش قرار دهد.

 دکتر قنبری افزود: داوطلبان برای كسب آگاهی‌ها و مهارت‌های بهداشتی در جلسات هفتگی در مركز بهداشتی درمانی نزدیک به محل زندگی خود شركت می‌كنند.

 وی درباره محتوای آموزشی داوطلبان توضیح داد: محتوای این برنامه‌ها در خصوص برنامه های خود مراقبتی، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، مشکلات منطقه ای، سلامت كودكان، سلامت مادران، سلامت خانواده، سلامت جامعه و آشنايي با بيماری‌های شايع است.

 دکتر قنبری ادامه داد: داوطلبان در كلاس‌های آموزشی خود علاوه بر يادگيری مفاهيم علمی و مهارت‌های عملی، برای انتقال آن به خانوارهای تحت پوشش خود نزد مربی خود تمرين خواهند کرد تا بتوانند آموخته هاي بهداشتی را به طور صحيح به مردم منتقل كنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بيش از ۷۰۰۰ داوطلب سلامت زن و مرد در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعاليت هستند و براي اعتلای سلامت جامعه و توانمند سازی خود و خانوارهای تحت پوشش تلاش می‌كنند، آنان همچون بازوان توانمندی براي برقراری ارتباط مسئولان محيطي بهداشت با جامعه عمل می‌کنند.

دکتر قنبری در پایان افزود: داوطلبان سلامت با تلاش بی‌وقفه خود در اپیدمی کرونا در محيط شهر و روستا همراه مراقبین سلامت، تلاش کرده و با شناسایی بیماران، حمایت از توان خواهان و آموزش اهمیت واکسیناسیون و مراقبت های قبل و بعد از آن به تامين و ارتقای سطح سلامت جامعه کمک کرده اند.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 110909
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست