×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/07/07 - 19:31
  • بازدید : 172
  • تعداد بازدیدکننده : 167
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

چند توصیه برای بهداشت دهان و دندان سالمندان

دکتر بهناز ولی زاده، کارشناس سلامت دهان و دندان: همه سالمندان باید سالی یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند

بهداشت دهان و دندان سالمندان یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با سلامت عمومی بدن آن‌ ها ‌ است که  تاثیر مستقیمی بر روی جسم و روان سالمندان می گذارد.سالم بودن دهان و دندان در خیلی از جنبه های مهم زندگی سالمندان مثل روابط اجتماعی، وز‌‌ن افراد، نحوه صحبت کردن، ظاهر افراد و توانایی غذا خوردن آن ها نقش مهمی دارد. افزایش سن و بیماری های زمینه ای می‌ تواند سلامت و عملکرد دهان را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر بهناز ولی زاده کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی درباره تغییرات دهان و دندان سالمندان  می‌گوید تغییرات بیولوژیکی ناشی از افزایش سن، بیماری تلقی نمی شود، اما باعث ایجاد محدودیت هایی در عملکرد اندام ها و بافت ها ی بدن می گردد. یکی از این تغییرات،کاهش تعداد دندانها و یا خراب شدن آنها می باشد.

به گفته کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی کاهش تعداد دندانها و قدرت جویدن در انتخاب نوع غذای مصرفی و کمبودهای غذایی سالمندان  ارتباط دارد.

دکتر ولی زاده یادآوری کرد به دلیل کاهش تعداد دندان و قدرت جویدن سالمندان غذاهایی را انتخاب می کنند که مصرف آن راحت تر است در نتیجه ممکن است این وضعیت  در سلامت جسمانی سالمندان و ابتلا به سوء تغذیه تاثیر گذار باشد.

 وی تاکید کرد برطرف شدن مشکلات دندانی علاوه بر بهبود وضعیت جسمانی سالمندان و جلوگیری از ابتلا به سوء تغذیه  به برقراری ارتباط بهتر با اطرافیان کمک می کند.

دکتر ولی زاده برای حفظ سلامت دهان و دندان افراد سالمندتوصیه هایی کرد که در ادامه می خوانید:

همه سالمندان  حتی اگر مشکلی در دهان و دندان  ندارند باید  سالی یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند  و روزی یکبار با استفاده از نخ دندان سطوح بین دندانی را تمیز کرده و سپس مسواک بزنند.

اغلب سالمندان به دلیل مصرف برخی از داروهای خاص و یا بیماریهای زمینه ای ، دچار خشکی دهان می شوند.خشکی دهان سبب گسترش باکتری ها در دهان و درنتیجه ابتلا به بیماری های مختلف در این قسمت از بدن می شود. اگر سالمند به خشکی دهان دچار شده باید این  مساله را با دندانپزشک درمیان بگذارد. دندانپزشکان علاوه بر  توصیه های کاربردی در صورت لزوم دارو تجویز می کنند.

درصورتی که سالمند ، دندانی در دهان ندارد ، می بایست برای جلوگیری از عفونت لثه بهداشت دهان را رعایت نماید و هرچه سریعتر جهت گذاشتن دندان مصنوعی اقدام کند..

دندانهای مصنوعی نیز مانند دندانهای طبیعی نیازمند مسواک زدن و مراقبت هستند و اگر دندان مصنوعی تمیز نشود ممکن است باعث ایجاد عفونت های مختلف در محیط دهان شود.

هر زخمی در ناحیه دهان باید جدی گرفته شده و به دندانپزشک مراجعه شود. بیماریهای دهان و دندان قابل پیشگیری هستند.

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 121144
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست