×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/04/21 - 08:36
  • بازدید : 587
  • تعداد بازدیدکننده : 555
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نکات ایمنی درهنگام نصب و راه اندازی کولرهای آبی

مهندس علیرضا ابراهیمی حریری مدیرگروه سلامت کار معاونت بهداشت با تاکید بر این که یکی از خطرات مهمی که در نصب و سرویس کولر آبی وجود دارد خطر برق گرفتگی سرویس کاران وصاحب خانه ها است گفت متاسفانه تنها لحظه‌ای بی احتیاطی در تعمیر و راه اندازی کولرها می‌تواند موجب وقوع حوادث ناگواری شود .

اکثر هموطنان در سراسر کشور هنوز از کولرهای آبی استفاده می کنند و بسیاری از آن‌ها شخصاً اقدام به راه اندازی و سرویس این وسایل می کنند

مهندس علیرضا ابراهیمی حریری مدیرگروه سلامت کار معاونت بهداشت با تاکید بر این که یکی از خطرات مهمی که در نصب و سرویس کولر آبی وجود دارد خطر برق گرفتگی سرویس کاران وصاحب خانه ها است گفت متاسفانه تنها لحظه‌ای بی احتیاطی در تعمیر و راه اندازی کولرها می‌تواند موجب وقوع حوادث ناگواری شود .

 وی با اشاره به این که آب و برق همواره  و هر جا که مقابل یکدیگر قرار گیرند خطر ساز هستند خاطرنشان کرد این دو نه تنها در مورد کولرها، بلکه در هر موردی که بدون مهندسی در کنار یکدیگر قرار گیرند حوادث جبران ناپذیری را به وجود می آورند. 

به گفته وی  بیشترین حوادث مربوط به کولرها  برق گرفتگی و آتش سوزی است که عمدتا  یا مستقیماً ناشی از برق کولر است یا منشاء برقی دارد.

سیم های برق سالم، استاندارد و متناسب با مصرف کولر استفاده کنید

مهندسحریری با تاکید بر استفاده از سیم های برق سالم، استاندارد و متناسب با مصرف کولریاداوری کرد هر سال باید فرسودگی سیم برق کولر چک شود در صورت نیاز سیم فرسوده را تعویض نمایید.گاهی برای یک کولر کوچک، از سیم ضعیف استفاده می شود و بعد از مدتی افراد تصمیم به تعویض کولر ضعیف با کولر قوی تر می گیرند. در این شرایط  حتماً باید کابل برق کولر نیز تعویض و کابلی جدید، متناسب با کولر قوی جایگزین شود

وی توصیه کرد افراد  از دستکاری در سیم کشی برق و  استفاده از سیم های چند تکه سری شده و استفاده از نوارچسب خودداری کنند.

رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت پمپ آب و دینام، دو وسیله برقی و خطرناک کولر عنوان  و تاکید کرد که به هنگام کار با آن ها دقت زیاد لازم است

وی همچنین اهمیت  توجه به پوشش های پلاستیکی به کار رفته را یادآوری کرد و گفت  پوشش‌های پلاستیکی روی پمپ آب، جعبه ترمینال برق و انتهای دینام برای جلوگیری از ریزش آب و اتصالی برق است. اگر این پوشش ها از بین رفته و یا معیوب است حتما باید آن ها را تعویض کرد .

مهندس  حریری با تاکید بر این که قبل از نصب و راه اندازی کولر باید دفترچه راهنمای کولر مطالعه شود و حتما توسط سرویس کار مجاز صورت گیرد توصیه هایی به شرح ذیل برای افزایش ایمنی بیان کرد که در ادامه می‌خوانید:

نکات ایمنی هنگام نصب یا تعمیر کولرهای آبی

هنگام  نصب یا سرویس کولر حتماً برق کولر را قطع کنید و یک نفر را مسئول کنترل و وصل مجدد آن کنید.

در هنگام سرویس کولر به اهالی خانه اطلاع دهید تا از روشن کردن کولر خودداری نمایند.

از ریختن آب توسط شلنگ یا پارچ روی پوشالها خودداری کنید چون احتمال خطربرق گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور وجود دارد.

هرگز با پای برهنه درنزدیکی کولر به خصوص زمانی که زیر آن خیس است قرار نگیرید زیرا آب رسانای جریان برق است حتما از کفش استفاده نمایید.

دقت کنید پمپ آب کولر در جای خود محکم قرار گیرد زیرا در صورت شل بودن محل نصب و افتادن پمپ در آب کولر برق دار می شود

مسیر انشعاب برق و سیم کشی را کنترل کنید تا از سالم بودن  آن مطمئن شوید

حتما باید شلنگ آب و سیستم قطع کن آب (شناور) را بررسی کرد که نشتی نداشته باشد. وجود رطوبت در اطراف کولر بویژه اگر اتصالی برق داشته باشد خطر برق گرفتگی را تا چند متر به اطراف گسترش می دهد.

از سرویس کار بخواهید تا برای کولر آبی سیم ارت نصب نماید زیرا در صورت بالا رفتن ولتاژ  و خیس بودن زمین سیم ارت نمی گذارد جریان به سمت زمین کشیده شود.

در حین وصل کردن سیم فاز و نول باید بسیار دقت کرد. به این منظور حتما باید از فازمتر استفاده کرد. موارد زیادی پیش آمده است که به دلیل عدم تشخیص صحیح فاز و نول، آب داخل تشتک و بدنه کولر برق دار شده و به محض دست زدن به کولر، افراد دچار برق گرفتگی شدند.

هرگز با کف دست بدنه کولر را لمس نکنید . در شرایط اضطرار این کار را  با پشت دست امتحان کنید تا از عدم وجود جریان برق در بدنه اطمینان حاصل کنید.

ترمینال های اتصال کابل برق به کولر باید کاملا سالم و از نوع فیشی باشند، بنابراین در هنگام نصب دقت کنید به هیچ عنوان اتصالات مذکور سست نباشد.

نصب فیوز مناسب در مسیرتغذیه برق کولرلازم و ضروری است.

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 129049
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست