×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/02/11 - 13:29
  • بازدید : 75
  • تعداد بازدیدکننده : 75
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نجات 6 زندگی در هر دقیقه با واکسیناسیون

هفته آخر آوریل ( ششم تا یازدهم اردیبهشت) از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان "هفته واکسیناسیون" نامگذاری شده است.

سازمان جهانی بهداشت بر اساس نتایج یک مطالعه نشان داد تلاش‌های جهانی در زمینه ایمن‌سازی، جان ۱۵۴ میلیون نفر را طی ۵۰ سال گذشته نجات داده است . اکثر زندگی‌های نجات یافته( معادل ۱۰۱ میلیون) متعلق به نوزادان بوده است.

 گزارش سازمان بهداشت جهانی  همچنین نشان داده است واکسیناسیون علیه ۱۴ بیماری به طور مستقیم به کاهش تا ۴۰ درصدی مرگ‌ومیر نوزادان در جهان کمک کرده است و  از بین واکسن‌های مورد مطالعه، واکسن سرخک با بیشترین تاثیر را در  پیشگیری از مرگ کودکان و نوزادان را داشته است

این مطالعه  نشان می‌دهد که ایمن‌سازی بزرگترین مداخله بهداشتی برای اطمینان از تداوم یک زندگی سالم در کودکان است.

یکی از دستاورهای  برنامه  ایمن سازی  تاثیر واکسن فلج اطفال  در پیشگیری از ناتوانی  بیش از 20 میلیون نفر در جهان است که  می‌توانستند  فلج باشند اما امروز به لطف دسترسی به این واکسن راه می‌روند.

به گزارش گروه مبارزه با بیماریهای واگیر برنامه ایمن سازی  حدود 40 سال قبل با هدف واکسیناسیون کودکان به منظور پیشگیری از بروز بیماری های کزاز،فلج اطفال ، سیاه سرفه، دیفتری ، سرخک و سل توسط سازمان جهانی بهداشت آغاز شد.

در آن زمان تنها 5 درصد از کودکان سراسردنیا واکسیناسیون پایه را انجام داده بودند در حالی که امروزه  بیش از 80 درصد  کودکان در جهان واکسینه شده‌اند و تعداد بیماری های قابل پیشگیری با واکسن از 6 مورد  به 25 مورد رسیده است.

در حال حاضرتمامی کودکان کشور علیه بیماری های سل، هپاتیت ب ، فلج اطفال ، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هموفیلوس آنفلوانزای تیپ ب، سرخک، سرخجه و اروریون واکسینه می‌شوند.

علاوه بر این  بزرگسالان و گروه های در معرض خطر بر اساس برنامه ایمن سازی کشوری واکسن ‌های توصیه شده را دریافت می‌کنند.

برنامه‌های ایمن‌سازی به دلیل گستردگی و پوشش وسیعی که دارند نه تنها فرصتی برای واکسیناسیون فراهم کرده اند بلکه در بسیاری از کشورها بستر خدمات بهداشتی اولیه برای ارایه سایر  مراقبت ها از جمله حمایت تغذیه ای، پیشگیری از کزاز مادر، غربالگری بیماری‌ها فراهم کرده‌اند.

چشم انداز برنامه ایمن سازی در سال‌های آینده بسیار روشن است و نه تنها کودکان  بلکه جامعه بشری را بسیاری از بیماری های عفونی دیگر محافظت خواهد کرد.

با توجه به سیاست های نظام سلامت در جمهوری اسلامی، استقرار نظام شبکه  و تلاش های خستگی ناپذیر کارکنان بهداشت  امروزه  واکسیناسیون  به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند برای تامین سلامتی در دسترس همه مردم کشور قرار دارد.

سازمان جهانی بهداشت، پوشش واکسیناسیون بالاتر از 95%  را به عنوان پوشش مطلوب در پیشگیری از بروز طغیان ها تعیین نموده است که خوشبختانه در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  پوشش واکسیناسیون کودکان زیر 6 سال نزدیک به صد در صد است و  خدمات واکسیناسیون  علاوه بر این که در تمامی واحدهای بهداشتی شهر و روستا  در دسترس است به شکل‌های مختلف از جمله کمپین های واکسیناسیون، واکسیناسیون خانه به خانه و یا اعزام تیم های سیار به مناطق دوردست  همراه با اجرای برنامه های آموزشی برای خانواده ها  و جلب مشارکت جامعه ارایه می‌شود  

تکمیل برنامه ایمن سازی نکته اساسی در ارتقاء سلامت جامعه است. از این رو WHO شعار هفته واکسیناسیون2024 را " نجات زندگی با ایمنسازی"  انتخاب کرده است .

  ضمن گرامیداشت هفته ایمن سازی و روز مبارزه با بیماری ‌ها  تلاش  کارکنان خستگی ناپذیر  عرصه بهداشت و سلامت را  برای تامین و دسترسی  به پوشش کامل واکسیناسیون برای مردم عزیز کشورمان به ویژه در محدوده مناطق تحت پوشش ارج می‌نهیم .

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 141791
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست