×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/07/23 - 18:09
  • بازدید : 494
  • تعداد بازدیدکننده : 471
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مهم ترین راه پیشگیری سل، شناسایی و درمان سریع بیماران

پزشك هماهنگ‌كننده سل معاونت بهداشت مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری سل را شناسایی افراد بیمار و درمان سریع آن‌ها عنوان کرد و گفت پس از شناسایی و شروع درمان دارويي انتقال بيماري تاحد زیادی کاهش می‌یابد

سیمین دخت بیات، پزشك هماهنگ كننده سل معاونت امور بهداشتي دانشگاه با اعلام 23 مهرماه روز ملی مبارزه با سل، شعار امسال را  مشارکت همه جانبه جامعه ،مسیر مطمئن برای دستیابی به حذف سل عنوان کرد.

دکتربیات شايع ترين شكل ابتلا به این بیماری را سل ريوي عنوان کردکه  در اكثريت موارد ناشي از یک باکتری به نام مايكوباكتريوم توبركلوزيس (نوع انساني) ایجاد می‌شود.

رییس گروه مبارزه با  بیماری‌های واگیر درباره نحوه انتقال بیماری سل گفت: ميكروب سل به صورت ذرات ريز وارد هوا شده و مانندسرماخوردگي منتقل مي شود. اين ذرات توسط سرفه، عطسه، صحبت، خنده و يا فرياد بيمار در هوا پخش می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد  اين ذرات ميكروبی می‌توانند در  فضاي بسته براي مدت طولاني در هوا معلق باقي بمانند، لذا هواي اتاقی که  به ميكروب سل آلوده شده حتي در زمان غياب بيمار نيز می‌تواند موجب انتقال بيماري گردد.

بهترین راه پيشگيري شناسایی و درمان بیماران

پزشك هماهنگ كننده سل معاونت امور بهداشتي مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری را شناسایی افراد بیمار و درمان سریع آن‌ها عنوان کرد و گفت پس از شناسایی و شروع درمان دارويي انتقال بيماري تاحد زیادی کاهش می‌یابد  به طوري كه میزان سرایت بیماری  دو هفته بعد از شروع درمان تا حد بسیار زیادی  کم می‌شود و این موضوع در طول مدت زمان مصرف دارو ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که  شايعترين علامت ابتلا به بيماري سل ريوي سرفه پايدار است اولین قدم در تشخيص بيماري سل ريوي را  انجام سه نوبت آزمايش خلط عنوان کرد و  از همشهریان خواست در صورت مشاهده سرفه  به مدت دو هفته يا بيشتر در خود یا اطرافیان برای بررسی به  یکی از واحدهای بهداشتی مراجعه کنند.

 

تمامی خدمات مبارزه با سل رایگان است

رییس گروه مبارزه با  بیماری‌های واگیر  خدمات تشخیص و درمان سل را  که  از طريق واحدهای بهداشتي ارایه می‌شوند در سراسر کشور رایگان اعلام کرد.

 این خدمات شامل  آزمايش خلط، راديوگرافي،ويزيت پزشك، دارو، پيگيري و كنترل اطرافيان است و افراد مشکوک می‌توانند با مراجعه به خانه بهداشت، پایگاه سلامت  یا مراکز جامع خدمات سلامت در چرخه تشخیص و درمان رایگان قرار گیرند.  .

قطع خودسرانه داروهای سل خطرناک است

دکتر بیات  قطع خود سرانه دارو و مصرف نامنظم آن را عاملی برای تبدیل  بيماري به سل مقاوم به درمان عنوان کرد که به گفته وی یک  بيماري كشنده است و درمان آن بسيار سخت و پر هزينه می‌باشد.

پزشک هماهنگ کننده سل معاونت بهداشت گفت برای اطمینان از مصرف منظم دارو و جلوگیری از ایجاد سل مقاوم به درمان، بيماران مبتلا به سل داروهاي  خود را روزانه  تحت نظر مستقيم كارمند بهداشتي و يا فرد آموزش ديده مصرف مي‌كنند که به استراتژی داتس(DOTS)  معروف است.  

چه افرادي در معرض خطر ابتلا به بيماري سل هستند؟

دکتر بیات ضمن یادآوری  این که همه افراد استعداد ابتلا به سل را دارند خاطرنشان کرد كودكان كم سن، افراد سالمند، افراد مبتلا به بيماري ديابت (مرض قند)، سوء تغذيه، سرطان ها، نارسايي مزمن كليه و ايدز،همچنين افرادي كه داروهاي تضعيف كننده سيستم دفاعي بدن نظير كورتون و داروهاي ضدسرطان استفاده مي كنند بيش از سايرين در معرض خطر ابتلا به بيماري سل هستند.

به گفته این  کارشناس مبارزه با بیماری‌ها مكان هاي پرازدحام، كوچك، سربسته، كم نور، بدون تهويه مناسب و مرطوب بهترين شرايط براي تسهيل انتقال بیماری هستند و تابش مستقیم نور آفتاب در عرض 5 دقيقه باسيل سل را از بين مي برد.

بيماري سل درمان پذير است

رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر  تاکید کرد امروزه با داروهاي موجود بیماران مبتلا به سل  بهبودي كامل می‌یابند.

وی خاطر نشان کرد اكثر داروهاي ضد سل خوراكي هستند و نيازي به بستري بیمار در بيمارستان نیست  اما مصرف منظم و كامل دارو شرط اصلي موفقيت درمان سل است.

به گفته وی دوره درمان سل حداقل 6 ماه به طول می‌انجامد.

پزشک هماهنگ کننده سل معاونت  اظهار امیدواری با مشارکت همه جانبه جامعه ،مسیر مطمئن برای دستیابی به حذف بیماری سل ایجاد شود و با اطلاع رسانی و آموزش  از این بیماری عفونی  غفلت نشود.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 121626
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست