×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/07/24 - 14:00
  • بازدید : 326
  • تعداد بازدیدکننده : 320
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

غذا برای همه ، هیچ کس نباید فراموش شود؛ شعار روز جهانی غذا

24مهرماه مصادف با 16 اکتبر روز جهانی غذا است.سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، با توجه به شرایط روز دنیا امسال شعار "غذا برای همه ، هیچ کس نباید فراموش شود" انتخاب کرده است.

 

 24مهرماه مصادف با 16 اکتبر روز جهانی غذا است. سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، با توجه به شرایط روز دنیا امسال شعار "غذا برای همه ، هیچ کس نباید فراموش شود"  Leave No One Behind را انتخاب کرده است.

فرشته فزونی رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی هدف از  نامگذاری این روز را افزایش آگاهی در مورد موضوع امنیت غذا و تغذیه  در سراسر جهان و برنامه‌ریزی و تلاش برای حمایت طلبی در خصوص برقراری امنیت غذایی در جوامع عنوان کرد و گفت در این روز سازمان‌های  بین المللی با هدف حساس سازی و برقراری امنیت غذا و تغذیه با تاکید براین پیام  در جهت  ریشه کنی گرسنگی و کاهش سوء تغذیه تلاش می کنند. 

 به گفته  فزونی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی در بیانیه‌ این روز تصریح کرده است که   سال 2022 ما را با یک بیماری همه‌گیر، تغییرات  اقلیمی و افزایش قیمت ها و تنش های بین المللی  احاطه کرده است که بر امنیت غذایی جهان تاثیر می گذارد.

رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی خاطر نشان کرد  در این بیانیه تاکید شده است افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در جهان ، کشورها را به سمت بحران آسیب پذیری سوق داده است. افراد بسیاری در جهان توانایی پرداخت هزینه یک رژیم غذایی سالم را ندارند و این امر آنها را در معرض سوء تغذیه قرار می دهد. بسیاری از افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند برای زندگی خود به کشاورزی و منابع طبیعی متکی هستند . آنها معمولا بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی و ساخته دست بشر می بینند .

فائو تاکید می‌کند باید دنیایی پایدار ساخته شود که در آن همه و در همه جا به طور منظم به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند.

رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی اهداف برنامه های بهبود تغذیه در بخش بهداشت  را شامل افزايش دسترسي خانواده ها به خدمات مشاوره  تغذيه، ارتقاء سواد تغذيه اي جامعه، ارتقاء مشارکت کليه بخش هاي توسعه و گسترش مداخلات جامعه محور براي بهبود وضع تغذيه جامعه عنوان کرد

 به گفته وی  افراد تحت پوشش مراکز و پایگاههای سلامت  به ویژه اقشار کم در آمد در مناطق محروم و حاشیه شهرها  از خدمات مشاوره ای و تنظیم برنامه غذایی و دریافت مکمل  بطور رایگان بهره می برند.

فزونی همکاری با سازمان جهاد کشاورزی و ترویج باغچه های خانگی در مناطق روستایی ، برنامه های حمایت تغذیه ای کودکان زیر 5 سال و مادران باردار با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و خیرین ، برنامه بهبود تغذیه کارکنان با همکاری سایر ادارات  را از دیگر اقدامات معاونت بهداشت بر شمرد  که با هدف برقراری امنیت غدایی  توسط کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت در حال اجراست.

وی یادآوری کرد امسال با تاکید بر شعار روز جهانی غذا  اقداماتی به شرح ذیل در مراکز  و شبکه های تحت پوشش معاونت انجام می گردد :

 

    اطلاع رسانی و ارائه آموزش های تغذیه توسط کارشناسان تغذیه ، مراقبین سلامت ، بهورزان ، سفیران سلامت و رابطین بهداشتی در خصوص ویژگی های الگوی غذای سالم ، آموزش و فرهنگ سازی مدیریت مصرف غذا با هدف پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و کاهش ضایعات غذا

 حمایت طلبی از خیرین و تهیه بسته های غذایی ویژه کودکان و مادران باردار مبتلا به سوءتغذیه در مناطق کم برخوردار

  جلب مشارکت ارگان های دخیل در امنیت غذایی و تدوین برش استانی سند تغذیه و امنیت غذایی

   برگزاری جشنواره های غذای سالم با تاکید بر غذاهای محلی

 برپایی میزخدمت آموزش و اطلاع رسانی در مراکز ، توزیع بروشورهای تغذیه، مسابقات نقاشی  و استندهای آموزشی

ترویج کشت سبزیجات و تهیه باغچه های خانگی در مناطق روستایی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی

استفاده از پتانسیل های آموزشی ادارات  مختلف جهت اطلاع رسانی عمومی و آموزش تغذیه سالم ، تقویت برنامه پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی ها و توزیع مکمل های رایگان به گروههای هدف زنان باردار و شیرده کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، میانسالان و سالمندان

 رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی در خاتمه اظهار امیدواری کرد با گسترش  مداخلات آموزشی و جلب مشارکت سازمان‌های مرتبط با غذا و تغذیه در برقراری امنیت غذایی در جامعه تحت پوشش گام های موثری برداشته شود.

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 121668
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست