×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/02/25 - 13:11
  • بازدید : 753
  • تعداد بازدیدکننده : 688
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شعار هفته ملی جمعیت؛ ایران جوان بمان

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی با تبریک فرا رسیدن هفته ملی جمعیت روزشمار این هفته را اعلام کرد

دکتر فرناز اهدایی‌وند، مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با تبریک فرا رسیدن هفته ملی جمعیت که با شعار " ایران جوان بمان" نام گذاری شده است، گفت:  جمعیت مولفه مهم و اساسی اقتدار ملی هر کشور است. نیروی مولد و جوان به عنوان عامل پایایی یک کشور ویکی از پایه های مهم رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها  است و  قطعا هر جامعه ای برای پیمودن مسیر آینده نیاز به جمعیت جوان دارد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی  با اشاره به آمارهای باروری تاکید کرد: همان گونه که دربند اول سیاست‌های کلی جمعیت کشور آمده است ارتقا، پويايي، بالندگي و جواني جمعيت منوط به افزایش نرخ باروری و افزایش جمعیت است.

وی افزود میزان باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوره باروری خود به دنیا می آورد. نرخ باروری پایین تر از سطح جانشینی (کمتر از2.1) ازچالش های اصلی ما است  و الگوی سنی باروری نشان‌دهنده کاهش میزان باروری در همه سنین ازجمله گروه های سنی جوان است. همچنین بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ، متوسط رشد جمعیت طی سال های اخیر کاهش داشته است و این روند کاهشی هشداری جدی برای جمعیت است.  پیش بینی می شود که جمعیت  سالمند کشور در طی بیست سال آینده  حدودا دو برابر شود، در حالی که این روند در دیگر کشورها طی 100 سال رخ خواهد داد.

وی  با تاکید بر این نکته که در حال حاضر کشور در پنجره فرصت جمعیتی قرار دارد و تا چند سال آینده این پنجره همچنان باز است عنوان کرد کشور ما سال ها دارای جمعیت جوان بوده و همچنان لازم است با افزایش فرزندآوری این ثروت حفظ و صیانت شود. سالخوردگی جمعیت در آینده اثرات منفی و ریشه دار بر جایگاه سیاسی،اقتصادی و امنیتی کشودر منطقه و جهان خواهد گذاشت.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی در ادامه  به سیاست های کلی جمعیت اشاره کرد و  گفت در اردیبهشت  ماه سال1393 مقام معظم رهبری سیاست های کلی جمعیت  را در 14 بند ابلاغ نمودند و بر اساس آن لازم شدکه برای رسیدن به جمعیتی پویا و بالنده و با تاکید بر نقش مهم جوانی جمعیت در پیشرفت کشور، برنامه ریزی جامع و سیاست های حمایتی برای اجرای برنامه ها با رویکرد ترویج فرزندآوری به منظورجلوگیری از پیری جمعیت و استفاده از پنجره فرصت جمعیتی انجام شود.

 در سال 1400 قانون " حمایت از خانواده  و جوانی جمعیت " در جهت حفظ و صیانت از جمعیت به دستور رییس جمهور محترم  ابلاغ شد . بر همین اساس با اجرایی کردن  و تبیین مفاد این قانون و با توجه به ظرفیت‌های موجود امیدواریم بتوان گام موثری در جهت دستیابی به جامعه ای پویا و بالنده برداریم.

به دنبال ابلاغ قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت در سال گذشته ، این دانشگاه فعالیت های خود را با راه اندازی " قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت" و تشکیل کمیته های ذیل آن آغازنموده است.

وی در خاتمه سخنان خود روزشمارهفته  ملی جمعیت  را به شرح ذیل  اعلام کرد:

شنبه24/2/1401 با شعار: در آرزوی فرزند

یکشنبه25/2/1401: فرزندتنهای من

دوشنبه26/2/1401 : خانواده دوستدار فرزند

سه شنبه27/2/1401:پدر و مادر حس خوب زندگی

چهارشنبه28/2/1401: زندگی سالمندی من

پنجشنبه29/2/1401:می خواهم زنده بمانم

جمعه30/2/1401: حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 116568
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست