×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/07/17 - 23:42
  • بازدید : 453
  • تعداد بازدیدکننده : 424
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست

18الی 24 مهرماه به عنوان هفته سلامت روان تعیین گردیده است.

 رئیس گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت  بهداشت شعار این هفته را  "سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست "  اعلام کرد و گفت هدف از  نامگذاری این روز افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت روان در سراسر جهان و بسیج یکپارچه و برنامه‌ریزی و تلاش برای حمایت از سلامت روان است.

وی خاطرنشان کرد این روز فرصتی فراهم می کند تا همه افرادی که روی مسائل بهداشت روان کار می‌کنند در مورد این که چه کارهای بیشتری باید انجام شود تا مراقبت از سلامت روان برای مردم در سراسر جهان تبدیل به واقعیت شود، صحبت کنند.  

دکترغفارزاده رزاقی با بیان این که  شرایط همه گیری بیماری کرونا بروی سلامت روان مردم تاثیر گذاشته و همچنان نیز ادامه دارد اظهار امیدواری کرد این روز فرصتی باشد برای فعالیت‌هایی که بتوان محافظت از سلامت روان را در جامعه احیا کرد.

رئیس گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت با اشاره به آمار اختلالات روان گفت پس از همه گیری کرونا در سال 2019 تخمین زده می‌شود که از هر 8 نفر یک نفر در سراسر جهان یک نفر با یک اختلال روانی زندگی کند. در عین حال خدمات، مهارت‌ها و بودجه در دسترس برای سلامت روان به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط همچنان با کمبود مواجه است وبسیار کمتر از میزان  مورد نیاز است.

دکترغفارزاده رزاقی تاکید کرد برآوردها افزایش25درصدی  هر دو اختلالات اضطرابی و افسردگی را در سال اول همه گیری نشان می دهد؛ در عین حال خدمات بهداشت روان به شدت مختل شده و شکاف درمانی برای شرایط سلامت روان افزایش یافته است.

وی از نابرابری های اجتماعی و اقتصادی فزاینده ، درگیری های طولانی ، خشونت و شرایط اضطراری بهداشت عمومی به عنوان عواملی نام برد که  بر کل جمعیت تاثیر می گذارد و پیشرفت به سوی بهبود رفاه را تهدید می کند.

رئیس گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت امور بهداشتی با اشاره به این که  84 میلیون نفر در سراسر جهان به اجبار در طول سال 2021 آواره شده اند خاطر نشان کرد  که باید ارزش و تعهدی را که به عنوان افراد جوامع و دولت‌ها برای سلامت روان قائل هستیم عمیق ترکنیم  و این ارزش را با تعهد ، مشارکت و سرمایه گذاری بین همه ذینفعان و در همه بخش‌ها مطابقت دهیم .

وی همچنین  بر تقویت مراقبتهای بهداشت روان را  تاکید کرد و گفت باید این  مراقبت‌ها را تقویت کنیم تا طیف کامل نیازهای سلامت روان از طریق شبکه ای مبتنی بر جامعه از خدمات و پشتیبانی های قابل دسترس، مقرون به صرفه و با کیفیت در دسترس قرارگیرد.

دکتر غفارزاده در خصوص ارایه برنامه های بهداشت روان، سلامت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد در حوزه بهداشت گفت علاوه بر برنامه های جاری این حوزه، مانند بیماریابی اعصاب و روان ، آموزش مهارتهای زندگی و فرزند پروری ، پیشگیری از خودکشی  برنامه های ویژه‌ای نیز شامل توانمندسازی روانی اجتماعی پرستاران اجرا شده است .

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 132599
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست