×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/10/05 - 08:17
  • بازدید : 119
  • تعداد بازدیدکننده : 117
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

سالروز زلزله بم؛ فرصتی برای توجه به راهکارهای کاهش آسیب های بلایای طبیعی

پنجم دی ماه فرصتی برای توجه جدی و بیش از پیش به راهکارهای کاهش اثرات آسیب ها و بلایای طبیعی است. این روز یادآور خسارت‌بارترین زمین ‌لرزه‌ ایران در قرن حاضر است که در شهر بم رخ داد و در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌ است.

 

پنجم دی ماه فرصتی برای توجه جدی و بیش از پیش به راهکارهای کاهش اثرات آسیب ها و بلایای طبیعی است. این روز یادآور خسارت‌بارترین زمین ‌لرزه‌ ایران در قرن حاضر است که در شهر بم  رخ داد و در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌ است.

 اعظم محمدی کارشناس مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله دلخراش بم گفت: در آن فاجعه هولناک ارگ استوار بم، فرش زمین شد و تعداد بی‌شماری از هموطنان عزیزمان جان باختند.

 وی با اشاره به پیامدهای این حادثه ناگوار خاطرنشان کرد: تبعات ناگوار آن حادثه دلخراش هنوز بازماندگان فاجعه را آزار می دهد. قطعا زلزله بم یکی از تلخ‌ترین سوانح تاریخ معاصر و روزی فراموش نشدنی در خاطره مشترک ایرانیان است.

 اعظم محمدی بلایای طبیعی را رویدادهای خطرناک و فاجعه آمیزی برشمرد که اغلب اوقات زیان‌های جانی و مالی فراوانی برجای می‌گذارند تا آنجا که گاهی سبب بروز آسیب‌های جدی و موجب از هم پاشیدگی نظام‌های اجتماعی می‌شوند.

 وی با اشاره به این که خسارات اقتصادی ناشی از زلزله، طوفان، سیل و سونامی سالانه ۳۰۰-۲۵۰ میلیارد دلار است  گفت: این خسارات تا سال ۲۰۳۰ به ۴۱۵ بیلیون دلار خواهد رسید در حالی که شش میلیارد هزینه کردن در راستای پیشگیری، کاهش آسیب و آمادگی می تواند ۳۶۰ میلیارد دلار کاهش هزینه به دنبال داشته باشد.

 کارشناس مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی افزود: ایران جزو ۱۰کشور بلاخیز، ششمین کشور زلزله‌خیز و چهارمین کشور سیل‌خیز در جهان است.

 وی خاطرنشان کرد: درآغاز قرن ۲۲، جهان شاهد بلایای عظیمی چون طوفان عظیم کاترینا، سونامی آسیای جنوب شرقی ، زلزله بم و پاندمی کرونا و دهها حادثه مشابه بزرگ و کوچک بوده است. حوادث مذکور این حقیقت را به جهانیان گوشزد می کند که پیش‌بینی‌ها و چاره اندیشی‌ها و راه‌های مقابله و سازش با این بلایا نارسا و ناکافی است و تنها شمار اندکی از ملل دنیا دانش، فن و هنر مدیریت و مهار این گونه بلایا را فرا گرفته و به کار می‌بندند.

 اعظم محمدی در ادامه گفت: "پاندمی کرونا " بدترین فاجعه قرن ۲۱ به ما آموخت، تنها با همکاری همه جانبه همه دستگاه‌های اجرایی و محلی با مردم درکاهش ریسک، محکوم به تکرار اشتباهات گذشته نخواهیم بود و مانع مرگ تعداد زیادی از افراد و خسارات سنگین به نظام سلامت و رفاه اقتصادی و اجتماعی خواهیم شد.

 کارشناس مسئول گروه مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی با اشاره به راهکارهای کاربردی و موثر در پیشگیری و تقابل منطقی با بلایای  طبیعی و انسان ساخت گفت: برقراری سیستم هشدار سریع، اخطار‌های به موقع جوی، ارزیابی نقاط خطر و اقدامات کاهش آسیب پذیری، ارتقای سطح دانش و مهارت عمومی و تخصصی و تقویت نیروی انسانی متخصص از جمله راهکارهای مذکور است.

 وی با بیان این مطلب که تاب‌آوری جامعه برای آمادگی در برابر مخاطرات با آموزش‌های هدفمند تحقق می یابد افزود: برنامه ارزیابی و آموزش خانوار در برابر بلایا در همین راستا در تمامی سطوح حوزه بهداشت نظام سلامت در حال اجرا است و آموزش‌های لازم در واحدهای بهداشتی تابعه در اختیار مردم قرار می گیرد.

 اعظم محمدی با توجه به بروز اختلال و کاهش دسترسی به سرویس‌های ارایه خدمات بهداشتی درمانی در بحران‌های پیچیده گفت: پنجم دی ماه فرصتی برای توجه جدی و بیش از پیش به راهکارهای کاهش اثرات آسیب ها و بلایای طبیعی است. ما با تلاش در راستای ارتقای آمادگی عمومی جامعه و کاهش آسیب‌پذیری جانی، مالی و عملکردی در برابر بلایای طبیعی در این امر مهم همگام شده‌ایم و با بزرگداشت این روز برای جهانی بدون حادثه قدم برخواهیم داشت. 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 111828
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست