×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/02/09 - 11:44
  • بازدید : 141
  • تعداد بازدیدکننده : 134
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

روز روانشناس، روز اندیشه در رفتار آدمی

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با گرامیداشت نهم اردیبهشت ماه روز روانشناس و مشاور و تقدیر از کارشناسان این حوزه گفت: امروزه آنچه با روح و روان و اعتقادات و اخلاقیات انسان‌ها سرو کار دارد، اهمیت زیادی در سلامت روان انسان پیدا کرده است و سلامت معنوی بعد بسیار مهمی از ابعاد سلامت محسوب می‌شود.

وی افزود نقش روانشناسان در این ارتباط بی بدیل است و چنانچه مبتنی بر اعتقاد و باور عمیق و دلسوزی برای سلامت کامل مردم باشد، می‌تواند در تامین سلامت ایشان  به صورتی معجزه‌آسا عمل کند.

در ادامه محمدرضا غفارزاده رزاقی به مهمترین فعالیتهای گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در سال گذشته، اشاره کرد و گفت: در سال 1402 با تلاش همکاران این گروه 6 مرکز سراج در  مناطق تابعه مرکز بهداشت شرق و شبکه های بهداشت و درمان پردیس، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت، قرچک افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد  مرکز سلامت روانی اجتماعی (سراج)، یک مرکز تخصصی در حوزه سلامت روان است که  با حضور روانپزشک، روان شناس، مددکار اجتماعی و کاردرمانگر خدمات را به مراجعین ارایه می‌دهد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت درخصوص چگونگی مراجعه به  این مراکز گفت مراجعین نیازمند به خدمات تخصصی سلامت روانی اجتماعی از سوی مراکز خدمات جامع سلامت و سایر دستگاه‌های مرتبط در  مناطق تحت پوشش به این مراکز معرفی می‌شوند و خدمات مربوطه را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

 وی از تشکیل کمیته‌های سراج با حضور فرماندار، رئیس گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت، نماینده سراج شهرستان و مسئولین سازمان‌های مرتبط با برنامه در فرمانداری شهرستان  خبر داد و گفت  این کمیته ها  با هدف سازمان‌دهی همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی اجتماعی شهرستان تشکیل شده است تا عوامل خطر اختلالات روانی کاهش یابد. 

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت همچنین ارائه خدمات مددکاری را از دیگر خدمات مراکز سراج معرفی کرد و گفت این خدمت  از طریق تشکیل دبیرخانه بین‌بخشی سراج در فرمانداری و جلب همکاری سایر دستگاهها صورت می‌‎پذیرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به با اشاره به خدمات ارایه شده در حوزه سلامت روان گفت: با توجه به اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی درسلامت جامعه، کارشناسان این گروه طی برگزاری جلسات آموزش گروهی، به بیش از  80 هزار نفر آموزش‌هایی در خصوص مدیریت خشم، مدیریت استرس، ارتباط موثر، خود آگاهی و ... ارائه کردند.همچنین برنامه مهارت فرزندپروری با ارایه  مطالب آموزشی شامل تقویت رفتار کودک، مشکلات رفتاری کودکان، شناخت موقعیت دشوار و ... به بیش از 47 هزار نفر ارائه شد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در خصوص برنامه های پیشگیری از اعتیاد گفت: به منظور ارائه مهارت‌های فرزندپروری با رویکرد پیشگیری از مصرف مواد، الکل و دخانیات در کودکان و نوجوانان 8 تا 17 سال، برنامه های خانواده توانا  و آموزش‌های تقویت بنیان خانواده و  نوجوان سالم به بیش از 24  هزار نفر  از گروه هدف ارایه شد.

بر اساس این گزارش در سال گذشته، با تلاش کارشناسان سلامت روان بیش از 3 میلیون نفر در سه حوزه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد از نظر  مصرف مواد، دخانیات و الکل،  سلامت اجتماعی و  سلامت روان  مورد غربالگری اولیه قرار گرفتند .

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 141617
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست