×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/03/01 - 10:41
  • بازدید : 111
  • تعداد بازدیدکننده : 108
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

روز ملی جمعیت سال 1400

با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و نقش آن در پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور، مقام معظم رهبری در تاریخ 30/2/93 سیاستهای کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند.

با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و نقش آن در پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور، مقام معظم رهبری در تاریخ 30/2/93 سیاستهای کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند.

در این راستا وزارت بهداشت 30 اردیبهشت لغایت 5 خردادماه را هفته جمعیت اعلام نموده است.

دکتر فرناز اهدائی وند، مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه  معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت روز ملی جمعیت (30اردیبهشت) با تاکید بر نقش جمعیت در توسعه پایدار کشور گفت: همان گونه که دربند اول سیاست های کلی جمعیت کشور بیان شد، ارتقا پويايي، بالندگي و جواني جمعيت منوط به افزایش نرخ باروری و افزایش جمعیت است. میزان باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوره باروری خود به دنیا می آورد .نرخ باروری پایین تر از سطح جانشینی (کمتر از2.1) ازچالش های اصلی ماست .همچنین الگوی سنی باروری نشاندهنده کاهش میزان باروری در همه سنین ازجمله گروه های سنی جوان است که برای ارتقای آن سیاست های حمایتی و اجرای برنامه ها با رویکرد ترویج فرزندآوری الزامی است.

در ادامه مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه  معاونت امور بهداشتی  با بیان اینکه اگرچه جمعیت دنیا رو به پیری می‌رود اما روندها و سرعت این پیر شدن در همه جای آن یکسان و همسان نیست، گفت: در ایران براساس سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن، جمعیت سالمندان کشور در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۹۵-۱۳۶۵ بیش از ۲ برابر ( از ۳,۱ درصد به ۶.۱ ) شده است. بنابراین پیش‌بینی‌ می شود که تا ٣۰ سال آینده با بحران جمعیت سالمند روبه‌رو می‌شویم. فرایند سالمندی جمعیت که به عنوان گذار جمعیتی نیز شناخته می‌شود، آثار مهمی بر جنبه‌های مختلف اقتصاد،اجتماعی و... کشورمان خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام سیاست های کلی جمعیت در ۱۴ بند توسط مقام معظم رهبری و مشخص شدن وظایف دستگاه ها و سازمان های کشور در این زمینه از کلیه ارکان نظام و دستگاه هاي ذيربط خواسته شده تا در این راستا برنامه ريزي هاي جامع براي رشد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي متناسب با سياست هاي جمعيتي انجام گيرد.

 بنابراین به منظور دستیابی به این اهداف ،گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه  با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران با بررسی چالش ها، نقاط قوت،ضعف،تهدیدها و فرصت ها و بر اساس نقشه راه وزارت بهداشت،  اقدام به تدوین برنامه عملیاتی صیانت ازجمعیت استان تهران  در سال 1400را نمود. راهبردهای انتخابی شامل توانمندسازی ذینفعان کلیدی و جمعیت هدف در راستای صیانت ازجمعیت،رصد دقیق آمایش جمعیت و نرخ باروری در سطح استان تهران،پیشگیری و مدیریت ناباروری در استان تهران،پیشگیری ومدیریت سقط وتوسعه پژوهش های مرتبط با جمعیت انتخاب شده است  و امید است  با توانمند سازی مراقبین سلامت، آموزش زوجین جوان در آستانه ازدواج، شناسایی و ارجاع زوجین با مشکل باروری گام های بلندی درجهت حفظ و صیانت ازجمعیت برداشته شود.

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 104714
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست