×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/09/24 - 13:24
  • بازدید : 174
  • تعداد بازدیدکننده : 171
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

دکتر زالی: مهمترین ابزار بهینه سازی حضور مردم در عرصه سلامت، فعالیت فراگیر سفرا و رابطین سلامت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح اولین خانه مشارکت مردم در سلامت دانشگاه در منطقه ۱۳ تهران، گفت: یکی از مهمترین ابزار بهینه سازی و ارتقای حضور مردم در این عرصه، فعالیت موثر و فراگیر سفرا و رابطین سلامت است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح اولین خانه مشارکت مردم در سلامت دانشگاه در منطقه ۱۳ تهران، گفت: یکی از مهمترین ابزار بهینه سازی و ارتقای حضور مردم در این عرصه، فعالیت موثر و فراگیر سفرا و رابطین سلامت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی‌شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم افتتاح اولین خانه مشارکت مردم در سلامت دانشگاه در مرکز خدمات جامع سلامت منطقه ۱۳، ضمن تقدیر از حرکت جهادی و اهتمام معاونت بهداشت دانشگاه و مرکز بهداشت شرق تهران برای تحقق بسط برنامه های بهداشت و سلامت محله محور و پیگیری مجدانه و حمایت دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه به عنوان تسهیلگر در پیشبرد مطلوب برنامه های حوزه سلامت، اظهار کرد: این اقدام با شتابی ستودنی در تقارن با فرمایشات مقام معظم رهبری در روز پرستار مبنی بر اهمیت بازسازی حوزه بهداشت در کشور صورت گرفت.

 وی ادامه داد: نگاه واکاوانه و آسیب شناسانه مقام معظم رهبری در روز پرستار؛ مناسبتی که به حوزه درمان تعلق دارد، اهمیت بهداشت را برای سومین بار متوالی طی ۲ سال گذشته متذکر شد. بخش عظیمی از دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان با دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری پس از انقلاب همراه بود که نشان از توجه ویژه ایشان به این حوزه دارد.

 دکتر زالی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارائه خدمات به بیشترین جمعیت تحت پوشش خدماتی و بهداشتی دانشگاهی در میان ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تصریح کرد: بازمهندسی و تغییرات مبتنی بر نظام سلامت با اولویت بهداشت بر اساس مدلی کارا، پویا، بهنگام و مقتضی هر منطقه به ویژه در استان تهران باید در دستور کار قرار گیرد.

 رییس دانشگاه برخی از اقدامات اجتماعی را از دید صاحبان فرآیند، اقدامی خرد دانست که نتایج عظیمی دربردارد و عنوان کرد: راه اندازی خانه های مشارکت مردم در سلامت که منجر به تسهیل حضور مردم در عرصه اجتماعی، به ویژه سلامت خواهد شد، یکی از این قبیل اقدامات است. از معاونت بهداشت و امور بین الملل دانشگاه درخواست دارم به محض پیشرفت این برنامه بسته ای را برای ارائه نتایج طرح به سازمان بهداشت جهانی تدوین کنند.

 به گفته وی، خانه مشارکت مردم در سلامت در تمام ابعاد به مردم تعلق دارد و آحاد شهروندی سهامداران اصلی این فرآیند هستند.

 وی با بیان اینکه در خانه های مشارکت، مردم از دریافت کنندگان منفعل خدمات سلامت، به کنشگران اصلی ارائه خدمات تبدیل می شوند، افزود: یکی از مهمترین ابزار بهینه سازی و ارتقای حضور مردم در این عرصه، فعالیت موثر و فراگیر سفرا و رابطین سلامت است که الگویی برای افزایش مشارکت های مردمی محسوب می شود. باید انتظار داشت این خانه سنگری نوین برای حضور موثر سفرا و رابطین سلامت باشد. بدون تلاش ستودنی، دلسوزی و حرکت مشوقانه سفرا و رابطان سلامت، خانه مشارکت تهی خواهد بود.

 رییس دانشگاه رسیدن به اهداف تعالی بهداشت و به طور کلی نظام سلامت را جز با بهره گیری از ظرفیت سفرا و رابطین سلامت امکان پذیر ندانست و گفت: خانه مشارکت مردم در سلامت ایجاد نهاد اجتماعی نوینی برای تجلی حضور همه جانبه سفرا و رابطین سلامت است.

 وی با اشاره به حضور ۱۵۰ رابط سلامت در مرکز خدمات جامع سلامت صلواتی از  ۲۶۸ رابط مرکز بهداشت شرق تهران، این مرکز خدمات را نقطه کانونی تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت اعلام کرد و گفت: با تحقق پوشش حداکثری واکسیناسیون در استان تهران و حضور مدافعان سلامت در عرصه مقابله با کرونا، سرمایه اجتماعی عظیمی در حوزه بهداشت و درمان شکل گرفته که باید از این ظرفیت انباشته شده عمومی بهره گرفت.

 رییس دانشگاه، حضور مدیر امور مساجد، نمایندگان شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد منطقه را در بازآفرینی و گسترش فرهنگی خدمات موثر خواند و گفت: مدلسازی خانه مشارکت، محله محور بوده است و حضور این ارگان ها در پیشبرد اهداف توسعه پایدار نقش موثری دارد.

 وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته در خصوص وضعیت سلامت مردم منطقه، عنوان کرد: شیوع سندرم متابولیک در این منطقه، اولویت فعالیت خانه مشارکت را مشخص می کند. درهمین راستا نتایج و اطلاعات بررسی های طرح قند و لیپید (TLGS)  این منطقه نیز می تواند کمک کننده باشد.

 وی در پایان در خصوص گسترش این طرح در مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت شمال و شمیرانات ابراز امیدواری کرد.

 خانه های مشارکت در سلامت حلقه ارتباط بین حکومت و مردم در حوزه سلامت است

 دکتر علی دلپیشه رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذا وزارت بهداشت نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر راه اندازی خانه مشارکت مردم در سلامت به عنوان یکی از ارکان های ساختاری دبیرخانه های ساغ کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات اخیر خود، توجه به پیشگیری را مقدم بر درمان خواند و بر نقش شبکه های بهداشت تاکید کرد که این رهنمودها مورد توجه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز قرار گرفت.

 وی با بیان اینکه هیچ فعالیت اجتماعی بدون مشارکت مردم به ثمر نمی نشیند، افزود: خانه های مشارکت در سلامت حلقه ارتباط بین دولت و مردم در حوزه سلامت است. این خانه ها مطالبات مردم را به گوش مسئولان و پیام های سلامت را به گوش مردم می رساند.

دکتر دلپیشه، برپایی خانه مشارکت مردم در سلامت را اقدام عظیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور مداخله مردم در سلامت توصیف کرد و ادامه داد: با پیشبرد اهداف، این طرح باید در سطوح بین المللی نیز معرفی شود.

 به گفته رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذا وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۴۰۰ خانه مشارکت در تمام استان ها به ویژه استان های مرزی به ثبت رسیده و ارتباط آن ها با سیستم بهداشت و درمان نیز برقرار شده است.

 وی در پایان به ظرفیت بهره گیری از اطلاعات طرح افخم که به منظور ارتقای سطح سلامت به کمک نخبگان کلید خورده است، اشاره کرد و هدف خانه های مشارکت مردم در سلامت را نیز ارتقای سطح سلامت مردم دانست.

 تامین رفاه به دنبال تامین سلامت مردم باید در دستور کار خانه های مشارکت قرار گیرد

 

 

دکتر محمدرضا سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه در این مراسم ضمن تشکر از صاحبان فرآیند برپایی خانه مشارکت مردم در سلامت منطقه ۱۳، تصریح کرد: بر خلاف حوزه درمان، در حوزه بهداشت باید به سراغ مردم رفت و برای موفقیت در این زمینه نیز به مشارکت مردم نیاز است. خانه های مشارکت امکان ایجاد این ارتباط را فراهم می کند.

 وی تصریح کرد: در این خانه های مشارکت باید از حوزه تامین سلامت مردم فراتر رفت و برای تامین رفاه آنان نیز تلاش کرد، چراکه حفظ سلامت در گرو رفاه اجتماعی است. همچنین همزمان با اجرای این طرح، باید پایش و ارزیابی نیز صورت گیرد و متناسب با نتایج، مداخله گری نیز انجام شود.

 دکتر سهرابی بر لزوم تعریف شعاری واحد در مسیر ارائه خدمات محله محور تاکید کرد و گفت: امیدواریم هرماه یک خانه مشارکت مردم در سلامت در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شود. گسترش این خانه ها در مسیر گسترش طرح هر خانه یک پایگاه سلامت است و خدمات ارزنده ای ارائه خواهد شد.

 رویکرد خانه های مشارکت، مردم محوری است

 سیما دلبری رییس کانون مشارکت استان تهران، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد بازگشایی خانه های مشارکت در پایتخت، اظهار کرد: این رشد شتابان نشان از برنامه ریزی فعالانه در جهت بهره گیری از ظرفیت محلات دارد و ایجاد هم افزایی و همکاری های بین بخشی با دخالت مستقیم مردم در تصمیم سازی ها، نتیجه برپایی خانه های مشارکت مردم در سلامت است. همچنین حضور داوطلبانه بیشتر مردم پس از جلب اعتماد آنان، ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد خانه های مشارکت، مردم محوری است، ادامه داد: این قاعده یکی از اساسی ترین اقدامات در جهت پیشبرد اهداف توسعه پایدار در کشور محسوب می شود.

 دلبری بر اهمیت ریشه یابی و آسیب شناسی حوزه سلامت، همزمان با اجرای طرح خانه های مشارکت تاکید کرد و افزود: در تمام فعالیت ها، تلاش برای شناخت خانه های مشارکت و هویت واقعی این خانه ها باید در دستور کار قرار گیرد تا مدیران سلامت به تاثیر حضور مردم باور داشته باشند.

 

 

به گفته رییس خانه های مشارکت استان تهران، اعتماد و حمایت وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، معاونت های امور بهداشتی و دبیرخانه های سلامت و امنیت غذا، اعتبار خانه های مشارکت مردم در سلامت را چندین برابر می کند.

 هماهنگی بین بخشی و مشارکت مردم؛ حلقه های مفقوده نظام سلامت

 دکتر امیرعلی فریدونفر رییس مرکز بهداشت شرق تهران در این مراسم ضمن تقدیر از سفرا و رابطین سلامت این مرکز ، حضور آنان را عامل تبلور عینی مشارکت مردم در صحنه های عملیاتی خواند و گفت: نگاه ویژه رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به حوزه بهداشت موجب راه اندازی خانه مشارکت مردم در سلامت شد.

 وی ادامه داد: هماهنگی بین بخشی و مشارکت مردم، دو حلقه مفقوده نظام سلامت محسوب می شود. از طرفی وزارت بهداشت ۲۵ درصد از مسئولیت تامین سلامت مردم را بر عهده دارد و ۷۵ درصد مابقی برعهده سایر ارگان ها و دستگاه هاست، از همین جلب اعتماد مردم و سایر نهادها در زمینه پیشبرد اهداف سلامت نقش بی بدیلی دارد.

 دکتر فریدونفر با اشاره به اینکه منطقه ۱۳ با ۴ ناحیه و ۱۳ محله، دارای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۷۹ هزار خانوار است، عنوان کرد: مرکز جامع خدمات سلامت صلواتی با هفت هزار و ۳۴۵ سفیر سلامت و ۱۵۰ رابط سلامت از بیشترین جمعیت رابط و سفیر سلامت از جمله سفیر سلامت طلاب، کارمندی، دانشجویی، دانش آموزی در سطح مرکز بهداشت شرق تهران برخوردار است که با راه اندازی خانه مشارکت این تعداد افزایش می یابد

 رییس مرکز بهداشت شرق تهران در خصوص مراحل راه اندازی این خانه مشارکت در مرکز خدمات جامع سلامت صلواتی، تصریح کرد: پس از بازدید از خانه مشارکت منطقه ۱۷ تهران، نیازسنجی های مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت شرق تهران انجام و پیوست های سلامت بررسی شد. بعد از هماهنگی با مرکز خدمات جامع سلامت صلواتی در منطقه ۱۳ تهران، جلسه توجیهی با اعضای شورای مشارکت و مردم برگزار  شد. پس از بررسی های صورت گرفته، اولویت های خانه مشارکت مردم در سلامت منطقه ۱۳، چاقی، اضافه وزن، دیابت و سالمندی تعیین شد که وجه تمایز آن با خانه مشارکت منطقه ۱۷ محسوب می شود.

 

 

وی اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح خانه های مشارکت، تسهیل دستیابی به اهداف برنامه جامع سلامت، توانمندسازی مردم در راستای ارتقای سطح سواد سلامت، بهره گیری گروه های مردمی و آسیب پذیر از خدمات سلامت محور، جلب مشارکت مردم در تدوین، اجرا و پایش برنامه ها و طرح های ارتقای سلامت منطقه حاصل می شود.

 در این مراسم که با حضور محمد توسلی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مهدی امیری معاون اداره سلامت شهرداری تهران، مهرداد احمدی مدیر اداره سلامت منطقه ۱۳، حجت الاسلام والمسلمین کریمی مدیر امور مساجد ناحیه شهید بهشتی منطقه ۱۳ و جمعی از نمایندگان اداره بهزیستی، آموزش و پرورش و کمیته امداد منطقه برگزار شد، دبیرخانه و اتاق شورا خانه مشارکت منطقه ۱۳ افتتاح و از سفیران و رابطان سلامت مرکز تقدیر شد.

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 111474
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست