×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/03/27 - 08:54
  • بازدید : 52
  • تعداد بازدیدکننده : 50
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

توصیه های بهداشتی جهت ذبح دام در عید سعید قربان

معاون بهداشت دانشگاه با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان و سنت ذبح دام، ضمن تبریک عید بر رعایت نکات بهداشتی در این ایام جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید کرد.

  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است.

  معاون بهداشت دانشگاه با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان و سنت ذبح دام، ضمن تبریک عید بر رعایت نکات بهداشتی در این ایام جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید کرد.

وی با اشاره به این که هر ساله تعدادی از موارد این بیماری درکشور بروز می‌کند، داشتن اطلاعات کافی در خصوص روشهای انتقال و نحوه پیشگیری از بیماری را بسیار مهم عنوان کرد.

دکتر سهرابی یکی از راههای ابتلای انسان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را  ذبح سنتی دام و تماس با خون، ترشحات و لاشه دام آلوده در هنگام ذبح یا دوره زمانی کوتاهی پس از ذبح  برشمرد .

وی افزود  متأسفانه هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور برخی افراد کماکان اقدام به خرید دام زنده (عموماً از محلهای غیرمجاز) کرده و به صورت سنتی اقدام به ذبح دام خریداری شده می‌‌کنند، از این‌رو در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه تاکیدکرد این بیماری در دام‌ها علامت خاصی ندارد و در نتیجه از ظاهر دام نمی‌توان به وجود بیماری در حیوان پی برد.

دکتر سهرابی بروز تب کریمه کنگو در فصول گرم سال را شایع‌تر دانست و گفت ذبح کنندگان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و زنان خانه دار به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند و همواره باید نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند.

وی یکی دیگر از راه های انتقال بیماری را توسط کنه هایی عنوان کرد که بر روی بدن دامهای آلوده گاو، گوسفند و بز به ویروس زندگی می‌کنند و از طریق گزش انسان می‌توانند باعث ابتلا به بیماری شوند.

معاون بهداشت دانشگاه از شهروندان خواست هنگام طبیعت گردی یا سفر به مناطق روستایی از تماس یا هر نوع دام خوددرای کنند و از له کردن و کشتن کنه‌ها با دست  پرهیز کنند .

دکتر سهرابی با یاداوری این نکته که تماس غیرایمن با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو نیز از راه‌های انتقال بیماری است از کارکنان بهداشت و درمان و مراقبین بیماران خواست در صورت مواجهه با بیمار مبتلا از تماس با خون و ترشحات بیمار خودداری کرده و  نکات ایمنی را برای پیشگیری از ابتلا رعایت کنند.

 

 

 علایم بیماری تب کریمه کنگو چیست ؟

به گفته دکتر سهرابی نشانه‌های اولیه این بیماری شامل بروز ناگهانی علایمی نظیر  تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی است که در صورت تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی، علایم به سمت وخامت رفته و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد در صورت بروز این علایم در فردی که طی 2 هفته اخیر در مناطق روستایی اقامت داشته یا در تماس مستقیم با لاشه و ترشحات دام تازه ذبح شده بوده است و یا سابقه گزش توسط کنه داشته است  ضرورت دارد سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود.

دکتر سهرابی در خاتمه سخنان خود با بیان توصیه‌هایی از شهروندان خواست به منظور پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان نظیر تب کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و ...، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

توصیه های بهداشتی  

دام مورد نیاز را از جایگاه های عرضه دام بهداشتی تحت نظارت اداره دامپزشکی خریداری کنید.

جهت حفظ سلامت خود و دیگران، ذبح دام را در کشتارگاه های تحت نظارت ادارات دامپزشکی انجام دهید و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید.

از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل نمایید، در‌ غیر اینصورت خطر انتقال عامل بیماری به ذبح‌کنندگان و سایرین وجود دارد.

افرادی که دام را ذبح می‌کنند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند. همچنین خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریق بهداشتی دفع شود.

گوشت دام ذبح شده باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال (در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد) قرار داده شود. چنانچه گوشت دام آلوده بلافاصله پس از ذبح، در

فریزر قرار داده شود، ویروس در دمای 20- درجه سانتیگراد تا یک سال زنده خواهد ماند.

از مصرف جگر و سایر امعاء و احشاء و گوشت دام که فاقد مجوزهای دامپزشکی می باشند جداً پرهیز نمایید. همچنین از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید.

 

به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید.

فروشندگان غیرمجاز دام معمولاً دام های بیمار را با قیمت ارزان‌تر به فروش می رسانند که ممکن است بعضی از افراد را برای خرید این دامها ترغیب کند. با خرید این دامها سلامتی تان را به خطر نیندازید.

از محل هایی که اقدام به کشتار غیر مجاز دام می نمایند گوشت خریداری نکنید.

در صورتی بعد از تماس با دام یا گوشت تازه دچار تب، سردرد، دردعضلات و خونریزی شدید، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایید.

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 143580
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست