×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/08/01 - 08:19
  • بازدید : 524
  • تعداد بازدیدکننده : 510
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت:

تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به پویش ملی پیشگیری از پوکی استخوان(29 مهر تا 5 آبان) گغت اگرچه روند ایجاد پوکی استخوان با وضعیت فیزیولوژیک بدن ارتباط دارد ولی تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به پویش ملی پیشگیری از پوکی استخوان)29 مهر تا 5 آبان(گغت اگرچه روند ایجاد پوکی استخوان با وضعیت فیزیولوژیک بدن ارتباط دارد ولی تغذیه مناسب نقش بسیارمهمی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد.

فرشته فزونی با اشاره به پوکی استخوان به عنوان بیماری شایعی که با خطر شکستگی های خودبخودی استخوان ها همراه است  گفت اگر فعالیت بدنی کم باشد یا رژیم غذایی نامناسب و حاوی مقدار کمی کلسیم باشد، به تدریج کلسیم استخوان ها کم شده و استخوان ها شکننده می شوند.

وی مصرف منابع کافی پروتئین و املاح را برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری دانست و گفت دریافت مقادیر کافی کلسیم همراه با فعالیت بدنی باعث بالا رفتن ذخیره استخوانی کلسیم می شود.

فزونی خاطرنشان کرد معمولا زنان بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند و این بیماری در افراد لاغر و در کسانی که در فامیل نزدیک خود سابقه پوکی استخوان دارند بیشتر دیده می شود.

لبنیات منابع خوب کلسیم هستند

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت از لبنیات به عنوان منابع خوب کلسیم نام برد و گفت مقدار مناسب روزانه کلسیم برای بزرگسالان بین 1000 تا 1200 میلی گرم است که هر لیوان شیر 300 میلی گرم از این نیاز را تامین می کند.

وی تاکیدکرد هر نوع غذا یا فرآورده‌ای که از شیر تهیه شده باشد نظیر پنیر ، ماست و ... همچنین شیر مادر از منابع غنی کلسیم محسوب می‌شود.

فزونی خاطرنشان کرد جذب کلسیم در لبنیات پر چرب کمتر است وتوصیه کرد روزانه 2تا 3 واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی گنجانده شود.

وی همچنین به ویتامین د به عنوان یک ویتامین ضروری برای جذب کلسیم اشاره کرد و گفت این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک  می‌کند و موجب بکارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان ها و دندان‌ها می شود .

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت از نور آفتاب به عنوان منبع تولید ویتامین د نام برد و افزود با توجه به کمبود ویتامین د مکمل یاری این ویتامین مورد تاکید است و همه افراد می توانند  برای اطلاع از چگونگی استفاده از این مکمل ها و دریافت رایگان آن  به مراکز ، پایگاههای و خانه های بهداشت مراجعه کنند.

وی همچنین انواع حبوبات ( نخود و لوبیا، عدس، ماش )، سبزی هایی مانند جعفری، کلم پیچ، گل کلم ، کلم بروکلی و پرتقال را منابع غذایی حاوی کلسیم برشمرد و تاکید کرد از این مواد غذایی نیز باید به مقدار کافی استفاده شود.

به گفته این کارشناس تغذیه در حبوبات ( نخود ، لوبیا ) مقداری فیتات وجود دارد که با جذب کلسیم تداخل دارد اما اگر حبوبات یک شب در آب خیسانده شود و آب آن دور ریخته شود فیتات آن کاهش می یابد.

 فزونی با تاکید بر این که  مصرف منابع حاوی منیزیم نیز به اندازه مصرف کلسیم اهمیت دارد استفاده از منابع حاوی منیزیم مانند آجیل و سبزی های برگ سبز تیره را نیز توصیه کرد و گفت انواع مغردانه ها مثل بادام، کنجد و ... از منابع خوب کلسیم و منیزیم هستند اما زیاده روی در مصرف مغزدانه ها موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود و باید مراقب بود.

وی در ادامه به منابع امگا 3برای سلامت بدن و استخوان‌ها اشاره کرد وگفت انواع ماهی، گردو، جوانه گندم حاوی اسیدهای چرب مفید هستند و در صورتی که همراه با غذاهای حاوی کلسیم استفاده شوند، می توانند در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشند.

فرونی همچنین توصیه کرد از ماهی های نرم استخوان، مانند کیلکا، آزاد، ساردین در رژیم غذایی استفاده شود و  و گفت چنا‌چه این ماهی‌ها با استخوان خورده شوند برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند.

نوشابه های کولا مانع از جذب کلسیم می شوند

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با بیان این نکته که مصرف کنندگان نوشابه های بیشتر، درمعرض کمبود کلسیم و پوکی استخوان هستند گفت نوشابه های گازدار که در ترکیب خود حاوی اسید فسفریک هستند باعث می شوند بخش عمده ای از کلسیم جذب نشود.

وی مصرف بیش از حد نمک را  نیز از عوامل افزایش دفع کلسیم از بدن عنوان کرد و گفت نمک زیاد، کلسیم را از استخوانها جدا می‌کند و باعث دفع آن از ادرار می‌شود  در نتیجه زمینه ایجاد پوکی استخوان یا تشدید آن فراهم می‌شود.

 کارشناس تغذیه معاونت بهداشت با معرفی ادویه ها، گیاهان معطر، سیر و لیمو  به عنوان طعم دهنده غذاها و سالادها توصیه کرد ازمصرف تنقلات شور و غذاهای کنسروی به دلیل وجود نمک زیادی که دارند پرهیز شود.

به گفته وی مصرف سیگارو غذاهای پرچرب نیز  باعث اختلال در جذب کلسیم می شود.

فزونی تاکید کرد لازم است همواره وزن بدن در محدوده ایده ال حفظ شود و از افزایش یا کاهش مفرط آن پرهیز شود.

وی در خاتمه سخنان خود یادآوری کرد افرادی که نمی توانند در برنامه غذایی خود کلسیم کافی بگنجانند می‌توانند با نظر پزشک از مکمل های کلسیم استفاده کنند.

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 133427
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست