×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/08/23 - 21:10
  • بازدید : 102
  • تعداد بازدیدکننده : 99
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تاکید معاون بهداشتی دانشگاه بر خود مراقبتی و لزوم آگاهی بخشی برای پیشگیری از دیابت

مغاون بهداشتی دانشگاه: مبتلایان به دیابت جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض باید به آموزش مداوم دسترسی داشته باشند. متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز باید بهترین مراقبت ممکن را ارائه دهند.

 

 
   
 
دکتر محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه از برگزاری برنامه‌های هفته دیابت از 21 الی 27 آبان خبر داد و گفت روزجهانی دیابت بزرگترین کمپین آگاهی از دیابت درجهان است  که هرساله 23 آبان ماه (14 نوامبر) برگزار می گردد.

وی هدف از انتخاب این روز را  آگاهی عموم جامعه درباره  بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت  از این بیماری  عنوان کرد.

 معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به انتخاب  شعار  امسال " با آموزش  دیابت آینده خود را محافظت کنیم" بر اهمیت و آموزش  خودمراقبتی تاکید کرد و  گفت بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر از هر ١٠ بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می کند که تقریباً نیمی از آن ها از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند.

افراد مبتلا به دیابت برای درک وضعیت خود و انجام خودمراقبتی روزانه جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض باید به  آموزش مداوم  دسترسی داشته باشند. علاوه بر این متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز  باید بدانند که چگونه بیماری را زود تشخیص دهند و بهترین مراقبت ممکن را ارائه دهند.

دکتر سهرابی خاطر نشان کرد کمپین جهانی دیابت برای یک  دوره سه ساله(2023-2021) طراحی شده  که امسال سال دوم آن است.

وی افزود این کمپین بر آموزش با کیفیت دیابت برای متخصصان سلامت و افرادی که با دیابت زندگی می کنند تمرکز دارد.

  معاون بهداشتی دانشگاه همچنین به سندملی غیرواگیر  اشاره و یادآوری کرد  یکی از اهداف 13 گانه این سند تلاش جهت متوقف نمودن و کاهش شیوع بیماری دیابت است که با توجه به نزدیک شدن پایان دوره ده ساله دستیابی به اهداف این سند (1404-1394 ) انجام اقدامات هماهنگ برای مقابله با دیابت درکشور به عنوان یک مساله مهم بهداشتی ضرورت دارد.

وی  ارتقائ سطح آگاهی جامعه  در خصوص  عوامل خطر ابتلا به  بیماری های غیرواگیر شامل فعالیت بدنی ناکافی ، تغذیه نامناسب، دخانیات و الکل  را از اقدامات  موثر برای  کاهش شیوع  ابتلا به بیماری ‌های غیر واگیر از جمله دیابت عنوان کرد.

دکتر سهرابی  با اشاره به روند افزایشی  شیوع دیابت  در جهان گفت  طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان به گونه ای بوده است که پیش بینی می شود تا سال 2030  تعداد بیماران دیابتی از 537 میلیون نفر  به 643 میلیون نفر افزایش یابد .همچنین بیش از یک میلیون و 200 هزار کودک و نوجوان ، مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

ثبت 70 هزار بیمار دیابتی در محدوده  تحت پوشش معاونت بهداشت 

معاون بهداشتی دانشگاه  شیوع دیابت در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نزدیک به 12.8 درصد  عنوان کرد و گفت 70 هزار بیمار دیابتی ثبت درسامانه آماری بهداشت(سامانه سیب) ثبت شده اند که توسط پزشکان،مراقبین سلامت و بهورزان  مراقبت می شوند.

وی با اشاره به عوامل موثر در  کنترل دیابت  شامل رعایت رژیم غذایی، ورزش و مصرف  صحیح دارو خاطر نشان کرد بیماران مبتلا به دیابت در سیستم بهداشت  هر سه ماه یکبار توسط پزشک  و ماهانه  توسط مراقبین سلامت  مراقبت و پیگیری می شوند.

 به گفته معاون بهداشتی دانشگاه خدمات ارایه شده برای بیماران دیابت شامل مراقبت و درمان توسط پزشک، آموزش سبک زندگی سالم و تغذیه صحیح توسط کارشناس تغذیه، خدمات سلامت روان توسط روانشناس وسایر مراقبت‌ها   توسط مراقبین سلامت و بهورزان می باشد .

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد بر اساس برنامه  کشوری خطرسنجی از تمامی افراد بالای 30 سال دارای فاکتور خطر، قند خون کنترل می شود و در صورت تشخیص دیابت خدمات مذکور به مبتلایان ارایه می گردد.

 برگزاری کمپین اطلاع رسانی و غربالگری دیابت درهمه مراکز تحت پوشش دانشگاه 

دکتر سهرابی همچنین خاطر نشان کرد همزمان با شروع هفته دیابت کمپین اطلاع رسانی و غربالگری دیابت درهمه مراکز تحت پوشش دانشگاه آغاز شده است.

وی درباره اجرای این کمپین گفت تمامی افراد 30 تا 40 ساله مراجعه کننده به مراکزخدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه چنانچه دارای فاکتورهای خطر مانند  سابقه خانوادگی دیابت، چاقی و اضافه وزن و....باشند، از نظر قند خون بررسی می‍‌شوند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه قند خون این افراد به صورت رایگان با دستگاه گلوکومتر اندازه ‌گیری می‌شود. درصورتی که میزان  قند خون ناشتای فرد بیش از 100 میلی گرم بر دسی لیتر باشد این فرد  جهت انجام آزمایش قند خون ناشتای وریدی و اندازه‌گیری کلسترول (FBS و Total chol ) به آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت ارجاع می‌شوند و بدین ترتیب در چرخه غربالگری دیابت  قرار می‌گیرند.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 122751
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست