×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/02/31 - 20:50
  • بازدید : 480
  • تعداد بازدیدکننده : 449
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

برگزاری آیین تجلیل از حامیان خانواده و جوانی جمعیت ایران اسلامی

آیین تجلیل از حامیان خانواده و جوانی جمعیت ایران اسلامی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1402 در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

 
در این مراسم دکتر زالی رییس دانشگاه ضمن تبریک هفته ملی جمعیت و سالروز ولادت حضرت معصومه (س) به تبیین اقدامات صورت گرفته در دانشگاه درخصوص حمایت از جوانی جمعیت پرداخت.

رییس دانشگاه گفت: در سایه این همت باید با یک نگاه علمی و آینده نگارانه به راهبرد ترویج ازدواج و فرزندآوری و جوانی جمعیت توجه کنیم.

وی با اشاره به گستره وسیع جمعیتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و آمار دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه یادآور شد:خانواده بزرگ دانشگاه جمعیتی است که می تواند در این زمینه گام‌های موثری بردارد.

دکتر زالی خاطرنشان کرد: ایران تغییرات جمعیت شناختی سهمگینی را تجربه می کند و پیش بینی می شود که در سال 1435 سی درصد جمعیت کشور سالمند باشند.

به گفته دکتر زالی هم اکنون 11 درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه را سالمندان تشکیل می دهند که نیازها مراقبتی بسیاری را لازم دارند.

وی افزود: رشد جمعیت سالمندی در تهران روند شتابانی را طی می کند و به زودی پنجره جمعیتی که سال 1385 باز شده است بسته می شود و فرصت کمی برای تغییر الگوی جمعیتی کشور داریم.

رییس دانشگاه  با اشاره به الگوی سالمند شدن زنانه ایران گفت: متاسفانه هم اکنون 49 درصد بانوان سالمند ایرانی تنها زندگی می کنند و سالمندان دچار دو سندرم انزوا و آشیانه خالی هستند.

دکتر زالی با اشاره به تلاش وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه جوانی جمعیت بر اهمیت توجه به مسایل اقتصادی و معیشتی در این خصوص تاکید کرد و مشارکت دستگاههای مربوطه در حوزه تسهیلات رفاهی و اقتصادی در این خصوص را لازم شمرد.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال جوانان در این خصوص یادآور شد بدون توجه به این موضوعات نمی توان در حوزه جوانی جمعیت کار ریشه ای و زیرساختی انجام داد.

رییس دانشگاه با اشاره به ضرورت ایجاد خوابگاههای متاهلی خواستار مشارکت سایر سازمانها به ویژه دستگاههای ذیربط که جنبه های اقتصادی و مالی دارند در این زمینه شد.

دکتر زالی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج یادآور شد: بالاترین میانگین از نظر تاخیر سنی در ازدواج را در تهران داریم که به طور متوسط به 30 سال می رسد و بین ازدواج و فرزند آوری نیز بین سه تا پنج سال طول می کشد.

وی فاصله بین نسلی را نیز به عنوان یک چالش روانشناختی و اجتماعی عنوان کرد.

رییس دانشگاه تاکید کرد: علاوه بر ضرورت برنامه ریزی برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان در آینده باید همزمان بسترسازی مناسبی برای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت انجام شود و شرایط لازم برای ازدواج جوانان و فرزندآوری فراهم شود.

دکتر زالی با اشاره به توسعه مراکز ناباروری در کشور خاطرنشان کرد: 103 مرکز درمان ناباروری در سال گذشته در کشور افتتاح شد که به ارایه خدمات درمانی تخصصی به مراجعان می پردازند و با پوشش بیمه ای مناسب می توانند فرزند دار شدن را تجربه کنند.

وی مهمترین فاکتور در افزایش فرزندآوری را تحکیم و تداوم ازدواج برشمرد و از برگزاری دوره های مهارت آموزی در این زمینه و تدوین بسته های آموزشی برای سال اول پس از ازدواج در دانشگاه خبر داد.

دکتر زالی اشتغال، مشوقات اقتصادی و معیشتی، تامین مسکن و تسهیلات زودهنگام را در  ترویج ازدواج و فرزند آوری در کشور موثر برشمرد و خواستار مشارکت سایر دستگاهها در این خصوص شد.

رییس دانشگاه ابراز امیدواری کرد که با عزم ملی به سمتی حرکت کنیم که شرایط مطلوبتری برای گذر از ابرچالش جمعیتی در کشور فراهم شود.

وی در خاتمه سخنان خود، از تمامی فعالانی که با برنامه های متنوع و جذاب فرهنگی و بهداشتی در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت در دانشگاه تلاش می کنند تقدیر کرد.

دکتر محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این مراسم  جمعیت را یکی از دغدغه های اصلی هر کشور و جامعه ای برشمرد و اقتدار، تولید

ثروت و توسعه هر کشور را وابسته به جمعیت مولد آن دانست.

وی با اشاره به روند نگران کننده افزایش جمعیت سالمندی کشور گفت: تا دهه های آتی حدود 30 درصد جمعیت کشور سالمند می‌شوند.

وی هزینه‌های جمعیت سالمندی از نظر نگهداری، درمان، تسهیلات و رفاهی را نیازمند منابع برشمرد و گفت: با سالمند شدن جمعیت نسبت سرباری افزایش،تولید و درآمد و رفاه کلی جامعه کاهش می یابد، بنابراین این دغدغه نیازمند توجه ویژه است.

دکتر سهرابی با اشاره به علل موثر در افزایش جمعیت سالمندی ایران خاطرنشان کرد که مجموعه ای از عوامل در کاهش رشد جمعیت کشور در طول دهه های گذشته موثر بوده است به نحوی که امروزه رشد جمعیت کشور به زیر یک (0.69 درصد) رسیده است.

وی مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش جمعیت شهرنشینی،  مسایل اقتصادی، تحریم ها و تورم را باعث کاهش درآمد خانوار و در نتیجه کاهش فرزند آوری برشمرد.

وی شهرنشینی را یک عامل محدودکننده برای فرزندآوری برشمرد و همچنین افزایش سطح تحصیلات جوانان به ویژه بانوان در دهه های 60 به بعد را باعث افزایش سن ازدواج و در نتیجه کاهش فرزندآوری عنوان کرد.

دکتر سهرابی در ادامه به برخی از راهکارهای موثر در افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: فرصت کوتاهی تا بسته شدن پنجره جمعیتی و انجام مداخلات موثر برای فرزندآوری وجود دارد تا بتوانیم از افزایش جمعیت سالمندی کشور جلوگیری کنیم.

وی وزارت بهداشت و حوزه سلامت را متولی سلامت جامعه از ابعاد جسمی روانی معنوی و اجتماعی برشمرد و یادآور شد که زوجین باید آمادگی لازم را برای تشکیل و حفظ خانواده سالم و در نتیجه فرزندآوری داشته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اقدامات حوزه بهداشت درخصوص فرزندآوری گفت: حوزه بهداشت در بین سازمانهای درگیر در رشد جمعیت درخشان ترین عملکرد را داشته است و این عملکرد مرهون تلاش همه شما عزیزان است.

وی بر مشارکت و همکاری سایر سازمانها و نهادهای دولتی در این زمینه و فراهم کردن بستر مناسب برای فرزندآوری و داشتن جمعیتی سالم و مولد برای آینده کشور تاکید کرد.

 دکتر سهرابی در خاتمه ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم ابراز امیدواری کرد که با همکاری تمامی سازمانها و ارگانها بتوانیم برنامه های جوانی جمعیت را به خوبی اجرا کنیم و کشور را از سالمندی نجات دهیم.

در خاتمه این مراسم با حضور دکتر زالی رییس دانشگاه، دکتر سمیه اسماعیلی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دکتر فهیمه عبدالهی مشاور ریاست دانشگاه در امور خانواده،دکتر حسن پیری مشاور رییس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست، علیرضا محمدعلی گیلانی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران از فعالان و حامیان جوانی جمعیت و خانواده در دانشگاه، خیرین و گروههای مردمی فعال در این عرصه، دانشجویان نمونه در عرصه فرزندآوری، کارکنان دارای خانواده های باشکوه در دانشگاه تقدیر شد.

براساس این گزارش در بخش جنبی این همایش نمایشگاهی با حضور مراکز درمان ناباروری، شرکت های حامی جوانی جمعیت و باشگاه فرهنگی خانواده و همچنین غرفه های مشاوره فرزندپروری، مشاوره سلامت روان، مشاوره تغذیه و غرفه ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

همچنین کارگاه فزندپروری ویژه والدین دارای فرزندان 2 تا 12 سال توسط گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت برگزار شد. 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 126846
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست