×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/02/08 - 14:52
  • بازدید : 100
  • تعداد بازدیدکننده : 89
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اتمام پیمایش عوامل خطربیماریهای غیرواگیر (STEPS 2020) در معاونت اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

در پی همه گیری بیماری کوید 19 بیم آن می رفت که کنترل و مراقبت از بیماریهای غیرواگیر مورد آسیب جدی قرار گیرد

 

در پی همه گیری بیماری کوید 19 بیم آن می رفت که کنترل و مراقبت از بیماریهای غیرواگیر مورد آسیب جدی قرار گیرد و از سوی دیگر وجود بیماریهای زمینه ای غیرواگیر خود زمینه ساز افزایش مرگ و میر ناشی از کوید 19 شود، در نتیجه نیاز به انجام مطالعه ای قابل تعمیم در کل کشور حس می شد تا میزان گستردگی ابتلا به کوید 19 و درصد همراهی آن با بیماریهای غیرواگیر مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا پیمایش عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر که یک بار به دلیل اپیدمی تعلیق شده بود، از 15 بهمن ماه 1399 دوباره از سر گرفته شد تا علاوه بر انجام آزمایشات مربوط به گام سوم خود مطالعه، سرواپیدمیولوژی ویروس کرونا نیز مورد مطالعه قرار گیرد. بدیهی است برای حفظ سلامت شهروندان و پرسنل همکار در برنامه تمامی وسایل حفاظت فردی در اختیار مراکز و شبکه ها قرار گرفت.

دکتر بهادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این مطلب اظهار داشت: اجرای برنامه در این معاونت با 148 خوشه (140 شهری و 8 روستایی) آغاز شد. پس از هماهنگی گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر با وزارت کشور، استانداری، حراست، روابط عمومی و نیروی انتظامی، پرسشگری آغاز و همزمان پرسشنامه مطالعات سرمایه اجتماعی و ارزش زندگی نیز تکمیل گردید. پس از برگزاری جلسات آموزشی مربوطه،  ملزومات طرح در اختیار تیم ها گذاشته شد و در هر خوشه شهری و روستایی، 9 فرد واجد شرایط که دارای کد ملی بوده (جمعیت ایرانی)، سن آن‌ها 18 سال یا بالاتر باشد، خانم باردار نباشد، مورد پرسشگری قرار گرفتند. اين مصاحبه حدود 60  دقيقه به طول مي‌انجامید. پس از تکمیل گام‌های 1 و 2، افراد بالای 25 سال برای انجام آزمایشات گام 3 در ساعت و روزی خاص، به آزمایشگاه همکار در پروژه STEPs در آن شهرستان معرفی می شد. به ازای هر سه خوشه، برای یک فرد بالای 25 سال درخواست انجام آزمایش ادرار 24 ساعته می شد .

حاصل این عملیات گسترده شامل تکمیل 1332 پرسشنامه پیمایش، 148 پرسشنامه سرمایه اجتماعی، 148 پرسشنامه ارزش زندگی و ارسال 628 نمونه آزمایشگاهی بود که تحت 73 نظارت حضوری و 128 نظارت صوتی فایل های تکمیل شده با کیفیت قایل قبول در تاریخ 7/2/1400 به پایان رسید. به امید آنکه نتایج بدست آمده از این مطالعه در جلوگیری از صدمات این دو پاندمی (کوید 19 و بیماریهای غیرواگیر) کارساز باشد.


 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 104024
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست