×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/03/18 - 02:26
  • بازدید : 77
  • تعداد بازدیدکننده : 75
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

آنچه لازم است در باره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بدانید

معاون بهداشتی دانشگاه : ذبح غیر بهداشتی دام، تماس با لاشه دام آلوده و گزش کنه از راه‌های اصلی انتقال تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است

 

  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که  هر ساله تعدادی از موارد این بیماری در کشور دیده می شود.

 دکتر سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بروز مواردی از این بیماری در روزهای اخیر در کشور گفت خوشبختانه در سال جاری تا کنون موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت تحت پوشش دانشگاه گزارش نشده است.

.مهمترین روش‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو

معاون بهداشتی دانشگاه درباره روش‌های انتقال این بیماری گفت: ذبح غیر بهداشتی دام، تماس با لاشه دام آلوده و گزش کنه از راه‌های اصلی انتقال است .بنابراین ذبح کنندگان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان، همچنین خانم‌های خانه‌دار به  علت تماس با خون، ترشحات و لاشه دام  بیشتر  در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. وی تماس غیر ایمن با خون و ترشحات بیمار مبتلا را از راه‌های انتقال بیماری به  کارکنان بهداشت و درمان  عنوان کرد.

پیش از مصرف گوشت تازه آن را در یخچال قرار دهید

دکتر سهرابی یکی از روش‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان را تماس با خون و گوشت دام آلوده عنوان کرد و گفت از آنجا که  معمولا خانم‌ها وظیفه تمیز و خرد کردن گوشت را به عهده دارند باید هنگام تماس با گوشت از دستکش استفاده کنند و بعد از اتمام کار سینک ظرفشویی، چاقو و سایر وسایل را با آب و مواد شوینده تمیز کنند.

وی یادآوری کرد فریزکردن و انجماد گوشت، ویروس را از بین نمی‌برد و فقط آن را غیر فعال می‌کند بنابراین حتما گوشت تازه قبل از مصرف یا انجماد  باید به مدت 24 ساعت  داخل یخچال قرار گیرد تا طی فرآیند اسیدی شدن ویروس از بین برود.

 به گفته دکتر سهرابی مردم باید  از مصرف گوشت نیم‌پز خودداری کنند و از  پخته شدن کامل گوشت، جگر و احشا  مطمئن شوند.

 

این افراد بیشتر احتیاط کنند

دکتر سهرابی به افرادی مانند ذبح کنندگان دام ، کارگران شاغل در کشتارگاه‌ها و قصابی ها توصیه کرد حتما هنگام کار  از وسایل حفاظت شخصی مانند دستکش، چکمه، عینک، ماسک ، روپوش یا پیش بند پلاستیکی استفاده کنند. همچنین از گذاشتن چاقوی قصابی داخل دهان خودداری کنند و چنانچه زخمی بر روی دستها یا انگشتان دارند از تماس با ترشحات یا لاشه دام خودداری کنند.

 ذبح دام در معابر عمومی و منازل خطر ابتلای بیماری را به دنبال دارد

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان این که مردم غالبا از محل‌های غیرمجاز دام زنده خریداری و به صورت سنتی ذبح  می‌کنند به خطرات این کار اشاره کرد و گفت خون و ترشحات دام تا چند روز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود به همین ذبح گوسفند در معابر، پارکینگ و حیاط منزل یک رفتار غیربهداشتی است که ممکن است باعث انتشار بیماری شود. وی توصیه کرد خانواده ها  گوشت مورد نیاز خود را  از مراکز معتبر  و مورد تایید تهیه کنند چون در کشتارگاههای صنعتی علاوه بر نگهداری گوشت در شرایط استاندارد،  از ذبح دام قاچاق و آلوده به ویروس جلوگیری می شود و محیط کشتارگاه برای مبارزه با کنه و سایر آلودگی ها  به طور  مرتب سمپاشی و ضدعفونی  می شود.

در طبیعت گردی‌ها و مسافرت ‌ها  مراقب  کودکان باشید

معاون بهداشتی دانشگاه یکی دیگر از راه های انتقال بیماری را گزش کنه عنوان کرد و گفت ویروس این بیماری  در دامهایی نظیر گاو، گوسفند و بز تظاهرات خاصی ندارد و در نتیجه از ظاهر دام نمی توان به وجود بیماری در حیوان پی برد. کنه‌ها از خون دام مبتلا به ویروس تغذیه و خونخواری می‌کنند و آلوده می‌شوند. گزش انسان توسط کنه آلوده  باعث ورود عامل بیماری به  خون و ابتلا به این بیماری می‌شود. له کردن کنه روی پوست بدن نیز می‌تواند باعث ابتلا شود.

دکتر سهرابی توصیه کرد با توجه به اینکه در فصول گرم سال مسافرت ها و طبیعت گردی  هم زیاد می‌شود باید ‌ مراقب کودکان بود ونکات ایمنی را  در برخورد با حیوانات، دام‌ها  و حشرات   به آن ها آموزش داد.

 

در فصل بهار و تابستان بیماری تب کریمه کنگو شایع‌تر  است

 دکتر سهرابی با اشاره به این که تب کریمه کنگو در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود اما در فصل بهار و تابستان به دلیل گرم شدن هوا و تکثیر زیادتر کنه‌ها شایع‌تر  است گفت  علایم اولیه بیماری شامل بروز ناگهانی تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی است که معمولاً بسته به راه انتقال از 3 تا 13 روز پس از تماس با ویروس در انسان ظاهر می شود. در ادامه وضعیت بیماربدتر شده و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می‌کند.

وی افزود چنانچه در فصل گرما فردی با بروز ناگهانی این علایم مواجه شود باید از او سابقه مسافرت یا تماس با دام در دوهفته اخیر پرسیده شود تا در صورت لزوم بررسی بیشتر و درمان انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه  در خاتمه سخنان خود تاکید کرد برنامه مراقبت بیماری تب کریمه کنگو در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت مستمر در حال اجرا است و کارکنان بهداشتی و درمانی با شناسایی موارد مشکوک بیماری اقدامات لازم را انجام می‌هند، لذا جای نگرانی برای شهروندان  نیست اما  اطلاعات کافی و رعایت نکات گفته شده نقش مهمی در پیشگیری  از ابتلا به بیماری و انتشار ویروس دارد.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 117440
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست