×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/02/28 - 13:25
  • بازدید : 115
  • تعداد بازدیدکننده : 108
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

آغاز پيمايش ملي سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیمايش ملي سلامت روان از امروز شنبه 31 اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در واحدهای تابعه معاونت بهداشتی آغازشد.

 

پيمايش ملي سلامت روان از  امروز شنبه 31 اردیبهشت ماه  سال جاری همزمان با سراسر کشور در واحدهای تابعه معاونت بهداشتی  آغازشد.

محمد رضا غفارزاده رزاقی، مديرگروه سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد و مدیر اجرایی پیمایش ملی سلامت روان با اعلام این خبر گفت با اجراي اين پيمايش ، اطلاعاتي جهت تصميم‌گيري و تعيين زيرساخت‌هاي لازم در خصوص تعيين شاخص هاي سلامت روان به دست می‌آید که در برنامه ريزي،  هماهنگي و تعیین  اهداف كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت توسط سياستگزاران به کار گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد  با توجه به آسيب هاي رواني در طول مدت همه گيري بيماري كوويد 19 در كشور و ضرورت برنامه ريزي برای اجراي برنامه هاي سلامت روان اجراي این پيمايش ملي به عنوان يك الويت در نظام بهداشتي مراقبت‌های اولیه  PHC تعيين گرديده است.

بعضی اختلالات روانی می‌تواند باعث ناتوانی شود

مدیر اجرایی پیمایش ملی سلامت روان  معاونت بهداشتی  با اشاره به اهمیت تشخیص و درمان اختلالات روانی گفت درميان بيماري‌هايي كه در طول زندگي يك فرد باعث  ناتواني می‌شوند مي توان به 5 عامل مرتبط با اختلالات روانپزشكي اشاره کرد، به همين منظور دومين پيمايش ملي سلامت روان در سال 1401 در کشور اجرا می‌شود .

وی شيوع اختلالات رواني در ایران را  از 16 تا 25 درصد  عنوان کرد و گفت بر اساس آمارها و مقالات موجود ميانگين كشوري شيوع اختلالات روانپزشكي 6/23 درصد محاسبه شده است.

 

پیمایش ملی سلامت روان در گروه هدف جمعيت 15 تا 64 سال كشور اجرا مي‌شود

 مدیر اجرایی پیمایش ملی سلامت روان  در مورد اجرای پیمایش ملی سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:  این پیمایش در جمعيت 15 تا 64 ساله انجام خواهد شد و به مدت دوماه از 31 اردیبهشت تا پایان تیرماه سال جاری به طول می‌انجامد.  .

وی تعداد افرادی که در محدوده دانشگاه بررسی می‌شوند را بیش از 600 نفر عنوان کرد و گفت اين پيمايش براي حدود 10 هزار نفر در كشور اجرا می‌شود كه به صورت تصادفي انتخاب شده‌اند. در در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي پيمايش در 102 بلوك شناسايي شده براي 612 نفر با حضور 8 پرسشگر آموزش ديده  اجرا  خواهد شد كه به صورت تصادفي شناسايي شده اند.

مدیر اجرایی پیمایش ملی سلامت روان   معاونت بهداشتی در خصوص آمادگی و آموزش پرسشگران گفت : براي آمادگي هاي فني و اجرايي پرسشگران از 17 لغايت 25 ارديبهشت سال جاري در كارگاه توجيهي، آموزشي و عملي که  به صورت كشوري برگزار شد، شرکت کردند. در اين كارگاه 8 پرسشگر منتخب دانشگاه از ساعت 8 صبح لغایت 19  در دو نوبت صبح  عصر در زمینه  اصول نمونه گيري، پرسشنامه نرم افزاري،  اصول شناسايي اختلالات روانپزشكي، نحوه شناسايي بلوك هاي تعيين گرديده و اجراي پرسشگري به صورت تئوري و عملي آموزش دیدند .  در ادامه پرسشگران به مدت سه روز در  بیمارستان طالقانی حضور یافتند و موارد پیشگفت را به صورت عملی تجربه کردند. 

مديرگروه سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد در پایان سخنان خود به مزایای اجرای این پیمایش اشاره کرد و  گفت از طريق اجراي پيمايش سلامت روان ضمن بررسی خدمات موجود و خدمات مورد نياز، هزينه هاي درماني مرتبط با اختلالات و مشكلات اعصاب و روان براي خانواده ها و ميزان دسترسي به خدمات تخصصي محاسب می‌شود و  تعداد متخصصين علوم رفتاري از جمله روانشناسان و روانپزشكان برای ارایه خدمات سلامت و بهداشت روان برآورد خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد  با اجراي اين پيمايش برنامه‌ريزي هاي لازم جهت تامين، حفظ و ارتقاء سلامت روان عموم مردم صورت پذيرد.


 



 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 116793
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست