×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1399/12/13 - 11:52
  • بازدید : 220
  • تعداد بازدیدکننده : 58
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به مناسبت روز جهانی شنوایی

"مراقبت از شنوایی برای همه"

روز 3 مارچ مصادف با 13 اسفند توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی شنوایی نام گذاری شده است. امسال نیز شعار "مراقبت از شنوایی برای همه" برای این روز در نظر گرفته شده است.

روز 3 مارچ مصادف با 13 اسفند توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی شنوایی نام گذاری شده است. امسال نیز شعار "مراقبت از شنوایی برای همه" برای این روز در نظر گرفته شده است.

دکتر فربخش رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت ضمن اعلام این خبر گفت: کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص در حال افزایش نگران کننده است. قریب به 466میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده هستند و 34میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل میدهند. همچنین پیش بینی می شود تا سال 2050بیش از 900میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده خواهند بود. وی به عموم مردم به ویژه جوانان توصیه کرد از گوش کردن موسیقی با صدای بلند و استفاده طولانی مدت از هدفون و هدست خودداری نمایند و همچنین در صورت بروز هرگونه احساس ناراحتی در گوش و یا کم شنوایی از انجام هر نوع درمان خودسرانه خودداری نموده و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند.

در ادامه صفائی کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی افزود: از هر 1 تا 3 تولد زنده یک نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود. مطالعات نشان داده 5.2% از کودکان در بدو ورود به مدرسه و 11 تا 15 درصد از کودکان مدرسه رو، نشانه هایی از آسیب شنوایی را دارا می باشند.

وی گفت: ایمنسازی نوزادان و کودکان در برابر بیماریهای عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش؛ ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند؛ کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیطهای شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله روشهای کاهش اختلالات شنوایی محسوب میشوند.

صفائی از والدین خواست از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی (حداکثر تا یک ماهگی) و در سنین 3 تا 5 سالگی از شنوایی کودکان خود مراقبت نمایند.

وی همچنین به والدین توصیه کرد اگر نوزادتان در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر کمشنوایی غربالگری نشده است، برای ارزیابی وضعیت شنوایی فرزندتان در شرایط همه گیری، حداکثر تا 30روز پس از تولد به نزدیکترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید.

مراکز غربالگری شنوایی واقع در برخی مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دوران همه گیری کرونا با رعایت تمام نکات و پروتکل های بهداشتی آماده انجام خدمات غربالگری شنوایی می باشند.


گفتنی است هر ساله بالغ بر 30000 نوزاد در مراکز تحت پوشش دانشگاه از نظر سلامت شنوایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند تا در صورت وجود مشکل با تشخیص و درمان به هنگام بتوان از بروز کم شنوایی های شدید و دائم در آن ها جلوگیری نمود.

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 102537
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست