×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/07/17 - 14:42
  • بازدید : 132
  • تعداد بازدیدکننده : 130
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

"حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی"

از آنجا که کودکان سرمایه های اصلی و آینده سازان کشور عزیز ما هستند، بنابراین توجه به مسائل و نیازهای این قشر از جامعه یک سرمایه گذاری

 

از آنجا که کودکان سرمایه های اصلی و آینده سازان کشور عزیز ما هستند، بنابراین توجه به مسائل و نیازهای این قشر از جامعه یک سرمایه گذاری اساسی و مهم برای پایه گذاری جامعه ای سالم برای فردا خواهد بود.  هر ساله در این هفته در سراسر کشور با برجسته ‌سازی اهمیت دوران کودکی و ویژگی‌ها، نیاز ها و خواسته‌ های کودکان امروز، هفته ملی کودک برگزار می گردد.

بزرگداشت هفته ملی کودک در سال جاری نیز با شعار " حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی "  از 16 تا 22 مهر برگزار خواهد شد.

دکتر اهدایی وند مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب، گفت: در دوران پاندمی کرونا، تحقیقات حاکی از آن است که طی 19 ماه قرنطینه، کودکان در سراسر دنیا بیشتر زمان خود را در خانه  و با داشتن کمترین فعالیت جسمی طی کرده اند در نتیجه احتمالا نسل این کودکان به عنوان کم تحرکترین قشر در تاریخ جهان ثبت شود و در آینده به اضافه وزن نیز دچار شوند. علاوه بر سلامت جسمی، قرنطینه خانگی بر سلامت روان کودکان نیز تاثیرگذار است. کم شدن فعالیت فیزیکی، بوجود آمدن محرک‌های استرس زا مانند ترس از بیمار شدن، افکار ناخوشایند و ترس و اضطراب والدین می تواند اثرات ماندگاری روی سلامت روان کودکان داشته باشد بنابراین برنامه ریزی جهت رفع این مشکلات باید انجام شود.

دکتر اهدایی وند ادامه داد: والدین می توانند با مراقبت و علاقمندی بیشتر، استرس کودکان را کاهش دهند. زمانی که کودکان دچار استرس می شوند، پاسخ های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان می دهند. برای کمک به آن ها در مقابله بااین پاسخ ها، مهم است از احساسات آن ها آگاه باشیم و برای آن ها فعالیت های مختلفی را در نظر بگیریم.

دلبرپور احمدی رئیس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیرمادر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد مدیریت ترس و نگرانی در کودکان افزود: مادران می توانند روش های ساده اما موثر زیر را برای کمک به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودکان، امتحان کنند:

درخصوص گفتگو در مورد شیوع کرونا با کودک خود وقت بگذارید.

به سوالات او صادقانه پاسخ دهید.

حقایق مربوط به کرونا را به روشی که کودک شما می تواند درک کند ارائه دهید.

نحوه دریافت اخبار مربوط به کرونا را در خانواده مدیریت کنید.

برنامه ای را برای فعالیتهای آموزشی و تفریحی در خانواده برای کودک ایجاد کنید.

در خصوص روشهای مقابله و مدیریت استرس کودکان مطالب بیشتری مطالعه کنید.

احمدی با تاکید بر اهمیت نقش کودکان برای ساخت آینده بهتر اذعان کرد: مدیریت این دوران مشکل است زیرا نمی دانیم ما از افراد نجات یافته سالم خواهیم بود یا نه، اما باید شرایط را به کمک دیدگاه مثبت خود مدیریت کنیم. می توانیم با مراقبت از خود، به کودکان آسایش و اطمینان خاطر ارائه کنیم. اطلاعات واقعی را بر اساس نیاز کودک ارائه دهیم. روابط عاطفی ایجاد کنیم و پیشگیری های مثبت را ترغیب کنیم.

تاج الدینی کارشناس سلامت کودکان معاونت بهداشت اضافه کرد:

روزشمار هفته ملی کودک عبارتند از:

16 مهر: کودک، صلح، بازی و نشاط

17 مهر: کودک، باورهای دینی و معنویت

18 مهر: کودک، خانواده، آموزش و مهارتهای زندگی

19 مهر: کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه

20 مهر: کودک، کتاب، هنر و ادبیات

21 مهر: کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی

22 مهر: کودک، رسانه و فناوریهای نوین

بزرگداشت هفته ملی کودک پس از هماهنگی با کلیه شبکه ها و مراکز بهداشت برگزار می گردد.

با توجه به شیوع کرونا اقداماتی از قبیل آموزشهای مجازی در خصوص موضوعات مرتبط با شعار روزهای هفته کودک، درج شعار هفته ملی کودک در سربرگ نامه های اداری، قرار دادن پوستر هفته کودک در سایت پورتال معاونت، شبکه ها و مراکز بهداشت، برگزاری مسابقات و ...انجام می گردد.

 
   

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 108832
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست