×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/07/17 - 01:41
  • بازدید : 102
  • تعداد بازدیدکننده : 100
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

چند نکته بهداشتی برای محافظت از دندان‌های کوچولو ها

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی: دندان‌های شیری دارایی‌های ارزشمند یک کودک و پایه و اساس دندان‌های دائمی هستند.

 

دکتر بهناز ولی زاده کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی با بیان این که  کودکان آینده سازان جامعه هستند و داشتن دندان‌های سالم  زمینه ساز تامین سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی آنها و  آینده ای بهتر را نوید می دهد گفت دندان‌های شیری دارایی‌های ارزشمند یک کودک و پایه و اساس دندان‌های دائمی هستند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از والدین هنوز تصور می‌کنند دندان‌های شیری اهمیتی ندارند چرا که به زودی جایشان را به دندان‌های دائمی خواهند داد .درصورتی که این دندان‌ها در زمانی که در دهان هستند وظایف اساسی از جمله جویدن ،تکلم ،حفظ فضای لازم برای رویش دندانهای دائمی و کمک به رشد و تکامل صورت را برعهده دارند

به گفته این کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی .مراقبت از دهان و دندان باید از کودکی شروع شود زیرا تنها با انجام مراقبت های ویژه از دندان‌های شیری کودکان است که می توان انتظار رویش صحیح و سلامت دندانهای دائمی را داشت.

دکتر ولی‌زاده پوسیدگی دندان را  شایعترین بیماری مزمن در دوران کودکی عنوان کرد و گفت  بیش از 80 درصد کودکان زیر 6سال پوسیدگی دندان دارند، لذا والدین باید کودکان خود را در سنین پایین به رعایت عادات سالم برای مراقبت های بهداشتی از دهان و دندان تشویق کنند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان توصیه کرد .اولین ملاقات دندانپزشکی کودک  حدود 6 ماهگی تا یک سالگی صورت پذیرد تا علاوه بر معاینه اولیه دهان کودک ،والدین با وظایف خود در حفظ سلامت دهان و دندان کودک مطلع گردند.

در ادامه برخی توصیه‌های دکتر بهناز ولی زاده را برای تداوم سلامت دهان و دندان کودکان بخوانید:

  بعد از اولین ملاقات با دندانپزشک، معاینات دوره ای دندانپزشکی هر شش ماه تا یکسال یکبار توصیه می‌شود. والدین باید از همان ابتدا بعد از هربار شیردهی و تغذیه دندانهای کودک را با گاز استریل مرطوب پاک کنند.

از سن شش ماهگی باید  با استفاده از مسواک انگشتی دندانهای کودکان را تمیز شود.

 به والدین توصیه می شود ازسن 2 سالگی حداقل دو بار در روز با استفاده از مسواک کودک و مقدار کمی خمیردندان(به اندازه یک دانه برنج) دندانهای کودکان مسواک زده شود.

کودکان باید از سن 3 تا 6 سالگی همراه پدر و مادر به صورت مستمر و حداقل دو بار در روز مسواک زدن را انجام دهند به طوری که کودک در 6سالگی کاملا قادر باشند به طرز صحیح دندانهای خود را مسواک بزند. به توصیه می‌شود والدین ازسن 3 سالگی جهت فلورایدتراپی دندان‌های کودکان خود به مراکز خدمات جامع سلامت و یا دندانپزشک مراجعه نمایند. فلوراید ضمن مستحکم کردن مینای دندان از تخریب دندان‌ها پیشگیری می کند.

استفاده از قاشق مشترک بین والدین و کودکان یک کار غیر بهداشتی است و باعث انتقال آلودگی به دهان کودک می‌شود

 از دادن غذاهای شیرین به کودکان خودداری کنید.

بعد ازسن شش ماهگی پس از هربار شیردهیبه کودک  مقداری آب بخورانید

والدین در هنگام مسواک زدن دهان کودک با هوشیاری تمام دندانها را به طور چشمی معاینه کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم پوسیدگی شامل لکه سفید تا سوراخ شدگی دندان سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایند.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 121361
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست