×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/12/18 - 11:26
  • بازدید : 71
  • تعداد بازدیدکننده : 69
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام تبریک معاون بهداشتی دانشگاه به مناسبات روز رژیم درمانگر

دکتر سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه : انتخاب این روز تاییدی برنقش موثر کارشناسان تغذیه در ارتقاء سلامت جامعه است.

روز رزیم درمانگر

 

دومین چهارشنبه ماه مارس مصادف با 18 اسفندماه سالجاری، به عنوان روزجهانی رژیم درمانگر نامگذاری شده است دکتر سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه ضمن تبریک این روز به کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی به ویژه در واحدهای تابعه معاونت بهداشتی  گفت انتخاب این روز تاییدی برنقش موثر کارشناسان تغذیه در ارتقاء سلامت جامعه جهانی  است.  وی  افزود  سرمایه گذاری در تامین امنیت  غذا و تغذیه با افزایش سطح سلامت آحاد جامعه و ترویج الگوی غذایی سالم در مقابل هزینه های بالای درمان و بازتوانی بسیار ارزشمند و قابل تامل است.

دکتر سهرابی تعدا کارشناسان  تغذیه واحدهای تابعه معاونت بهداشتی  را 71 نفر عنوان کرد و گفت  در برنامه تحول سلامت با حضور کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت این امکان برای مردم فراهم شدکه به خدمات تغذیه‌ای دسترسی بهتری داشته باشند و آحاد جامعه از مداخلات آموزشی تغذیه، اصلاح باورها و رفتارهای تغذیه‌ای به عنوان یک ضرورت بهره‌مند شوند.

  وی  به  روند هشدار دهنده و رو به افزایش بيماري هاي غيرواگير  در کشور اشاره کرد و گفت   از مهم ترين مشكلات بهداشتي کشور افزایش بیماری‌های غیرواگیر ازجمله چاقی و اضافه وزن، دیابت، دیس‌لیپیدمی، پرفشاری خون است.  اضافه وزن و چاقی برای کودکان تهدیدی جدی تر از بزرگسالان است. کودکان دارای اضافه وزن به احتمال زیاد در آینده بزرگسالانی چاق خواهند بود و از پیامدهای کوتاه و بلندمدت چاقی رنج می برند. درطی سال های اخیر نقش  تغذیه صحیح و تاثیر آن در سلامتی افراد به ویژه در  پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر برجسته ترشده است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و کنترل همه گیری کووید بتوانیم خدمات بهتر و موثرتری در این زمینه به گروههای هدف ارایه کنیم.

  معاون بهداشتی دانشگاه  با اشاره به نقش مهم کارشناسان  تغذیه در دوران اپیدمی کووید 19 گفت اگرچه رعایت الگوی غذای سالم در همه شرایط لازمه برخورداری از سلامت است ولی در بحران هایی مانند کرونا، تبعیت از یک الگوی تغذیه ای سالم یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت محسوب می‌شود.  از طرفی  افراد مبتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، کبدی ، پرفشاری خون ، دیابت، اضافه وزن و چاقی  بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند. در این دوران نیز کارشناسان تغذیه به عنوان عضوی از تیم سلامت خدمات مشاوره تغذیه و آموزش به بیماران مبتلا به کرونا را ارایه کردند و این مهم را به خوبی به انجام رساندند.

    دکتر سهرابی اهداف برنامه بهبود تغذیه جامعه را در معاونت بهداشتی  افزايش دسترسي خانواده ها به خدمات تغذيه با هدف پيشگيري و کنترل انواع سوء تغذيه، کنترل عوامل خطر تغذيه اي بيماری‌هاي غير واگير، ارتقاء سواد تغذيه اي جامعه، ارتقاء مشارکت کليه بخش هاي توسعه و گسترش و  مداخلات جامعه محور براي بهبود وضع تغذيه جامعه  عنوان  و تاکید کرد آحاد جامعه به ویژه اقشار کم در آمد در مناطق محروم و حاشیه شهرها  از خدمات مشاوره‌ای و تنظیم برنامه غذایی بطور رایگان بهره می برند.

وی  همچنین همکاری با سازمان جهاد کشاورزی و ترویج باغچه های خانگی در مناطق روستایی،  برنامه های حمایت تغذیه ای کودکان زیر 5 سال  با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره ) و برنامه بهبود تغذیه کارکنان را   از دیگر اقداماتی  برشمرد  که با هدف برقراری امنیت غدایی  توسط کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت اجرا می‌شود.

وی در خاتمه  با تبریک روز رژیم درمانگر به کارشناسان تغذیه که درسطوح مختلف انجام وظیفه می‌کنند گفت امیدوارم    مداخلات آموزشی بهبود تغذیه درسطح جامعه به ویژه در حوزه معاونت بهداشتی  افزایش یابد  و  شاهد ارتقای هرچه بیشتر سلامت مردم در همه گروه‌های سنی باشیم .   

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 114480
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست