×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/08/08 - 14:03
  • بازدید : 441
  • تعداد بازدیدکننده : 425
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

همه آن چه که باید درباره مراقبت از دندان های مصنوعی بدانید

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت تاکید کرد دندان‌های مصنوعی مانند دندان‌های طبیعی نیازمند مسواک زدن و مراقبت هستند.

دکتر بهناز ولی زاده  با اشاره به این که بسیاری از سالمندان به اشتباه فکر می کنند که پس از کشیدن تمام دندانها دیگر نیازی به رعایت بهداشت دهان و دندان ندارند گفت سالمندانی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند نیز باید مراقبت‌های لازم درخصوص دندان‌های مصنوعی و بافتهای زیرین آن را انجام دهند و حتی اگر مشکلی ندارند سالی یک بار برای معاینه حفره دهان به دندانپزشک مراجعه کنند.

وی یادآوری کرد همه سالمندان باید با رعایت اقدامات پیشگیرانه توسط خود یا مراقبین شان به تشخیص،پیشگیری و درمان به موقع مشکلات دهان و دندان کمک کنند.

به گفته دکتر ولی‌زاده افراد سالمند لازم است حداقل روزی یک بار مسواک بزنند و اگر هنوز تعدادی از دندان‌های طبیعی خود را  در دهان دارند با استفاده از  نخ دندان سطوح بین دندانی را تمیز کنند.

 چند نکته برای نگهاری و مراقبت از دندان مصنوعی

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت  بهداشت نکاتی را برای نگهداری و مراقبت بیشتر از دندان مصنوعی به شرح زیر  یادآوری کرد:

 دندان‌های مصنوعی را حداقل یک بار در روز از دهان خارج کرده و با مسواک نرم بشویید.

در هنگام تمیز کردن دندان مصنوعی ،ظرف آبی را که تا نیمه پر است زیر دست خود قرار دهید تا درصورتی که دندان مصنوعی از دست‌تان افتاد صدمه نبیند .در موقع شستن توصیه می شود که آن را بین انگشت شست و اشاره خود محکم بگیرید و مسواک بزنید.

بعد از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان، لثه ها و زبان را با یک مسواک نرم بشویید و به آرامی ماساژ دهید، این کار باعث افزایش گردش خون و درنتیجه سلامت این بافتها می شود.

شب ها دندان های مصنوعی را از دهان خارج کنید و در یک ظرف آب یا آب نمک تمیز قرار دهید.

درصورتی که دندان مصنوعی شکسته و یا شل شده است و باعث ایجاد فشار یا زخم روی لثه  شده حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

استفاده از دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین با توصیه دندانپزشک در کاهش التهاب لثه به ویژه  برای بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی کمک کننده است. این دهان شویه نباید به طور مداوم استفاده شود و  فقط برای مدتی مشخص و با تجویز دندانپزشک استتفاده از آن امکا‌پذیر است.  .

چنان چه هنوز دندان یا دندان‌هایی در دهان باقی مانده باید با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز شود. استفاده از محصولات حاوی فلوراید  مانند دهان شویه،  ژل و خمیردندان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های باقیمانده  کمک کننده است.

برخی از سالمندان  به دلیل محدودیت های فیزیکی در دست، انگشتان، شانه و گردن توانایی مراقبت های لازم از دهان و دندان را ندارند. در این شرایط اصلاح دسته های مسواک دستی به صورتی که برای دست فرد سالمند مناسب باشد یا استفاده از مسواک های برقی کمک کننده است.

این قبیل سالمندان در صورت نیاز به نخ دندان بهتر است از نگهدارنده های نخ دندان و مسواک های بین دندانی استفاده کنند.

هر زخمی در ناحیه دهان سالمندان  باید جدی گرفته شده و توسط دندانپزشک بررسی شود.

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 133925
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست