×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/07/17 - 19:09
  • بازدید : 354
  • تعداد بازدیدکننده : 348
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به نام گذاری روز نهم اکتبر مصادف با هفدهم مهرماه، به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ گفت تخم مرغ به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین و مغذی ترین‌ غذاها معرفی می شود. این ویژگی به علت وجود مواد مغـذی اسـتثنایی در تخـم مرغ شامل پروتئین با کیفیت مرغوب و مقادیر قابل توجهی از ویتـامین هـا و مـواد معـدنی ضروری است.

 

فرشته فزونی یادآوری کرد تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن را دارد و منبع خوبی از ویتامین های گروه «آ» و «ب» می‌باشد. همچنین نیاز به ویتامین« ای» را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند و حدود 72 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند.

به  گفته وی املاح مهم دیگری نیز شامل روی، سلنیم و آهن در تخم مرغ وجود دارند.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به باورهای نادرست درباره این ماده ارزشمند غذایی گفت در دهه‌های گذشته تخم مرغ جایگاه مناسبی در سبد غذایی خانوار نداشت چون تصور می شد با مصرف آن کلسترول خون و در نتیجه بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد.

فزونی تاکید کرد مطالعات نشان داده است آن‌چه در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد، اسیدهای چرب مضر ( اشباع  و ترانس) است که در تخم مرغ فقط یک سوم اسیدهای چرب از نوع اشباع می باشند و دوسوم باقی مانده اسیدهای چرب غیراشباع است.

هر انسان سالم  یک تخم مرغ در روز

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت افزود برای تشویق مردم به  مصرف تخم مرغ . بهره مندی کامل از این ماده غذایی شعار "هر انسان سالم  یک تخم مرغ در روز" مطرح شده است .

وی تاکید کرد مصرف تخم مرغ درافراد سالم و افرادی که به این ماده غذایی آلرژی ندارند از جمله  زنان باردار و شیرده ،کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود.

فزونی با اشاره به این که  مصرف یک تخم مرغ در روز در افراد سالم بلامانع است یاداوری کرد در افرادی که دارای بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی و ...ضمن مشاوره با پزشک و کارشناس تغذیه میزان مصرف بر اساس شرایط فرد تعیین می‌شود اما  به طور کلی مصرف سه عدد تخم مرغ  در هفته معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.

 رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت  تاکید کرد  باید از خوردن غذاهای چرب و شور  همراه تخم مرغ خودداری شود و روش پخت تخم مرغ بدون روغن باشد.

به گفته وی  مصرف سفیده تخم مرغ  جز در موارد حساسیت به سفیده تخم مرغ محدودیتی ندارد.

مصرف تخم مرغ در کودکان 

فزونی در مورد استفاده از تخم مرغ برای کودکان نیز گفت همزمان با شروع تغذیه تکمیلی ازشش ماهگی کودک و پس ازمعرفی فرنی یا حریره بادام به کودک می توان پوره یا شکل نرم شده تخم مرغ کاملا پخته شده ( شامل سفیده و زرده )را به تدریج  در برنامه غذایی کودک اضافه کرد. وی تاکید کرد مصرف تخم مرغ خام  یا تخم مرغ عسلی که خوب پخته نشده به کودک ممنوع است . همچنین اگر اگرکودک به تخم مرغ آلرژی دارد باید ازبرنامه غذایی  او حذف و جایگزین مناسب به جای  تخم مرغ درنظرگرفته شود.

در هنگام خرید و نگهداری تخم مرغ به چه نکاتی توجه کنیم؟

 رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت از شهروندان خواست در هنگام خرید و نگهداری تخم مرغ به نکات بهداشتی توجه کنند.

وی تاکید کرد در هنگام خرید دقت کنید روی هر عدد تخم مرغ  باید نام یا علامت تجاری واحد تولیدی، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء (به روز،ماه و سال)درج شده باشد.

مهندس تاجیک خاطرنشان کرد از مصرف تخم مرغ های شکسته یا دارای ترک در مواد غذایی به ویژه در تهیه غذاهایی که نیاز به طبخ ندارد( مانند خامه یا سس)  باید خودداری شود. همچنین تخم مرغ خام بر روی سطوحی که با مواد غذایی آماده خوردن در ارتباط هستند قرار نگیرد.

به گفته وی تخم مرغ‌های بسته بندی شده  به راحتی در یخچال قابل نگهداری هستند و نیازی به شستشوی تخم مرغ تا زمان مصرف نیست.

براساس این گزارش جهت ذخیره سازی، تخم مرغ‌ها را  باید در یخچال  و دمای زیر  7 درجه  سانتی گراد نگهداری کرد.

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 132589
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست