×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/05/10 - 10:41
  • بازدید : 923
  • تعداد بازدیدکننده : 884
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
شعار هفته جهانی شیر مادر اعلام شد:

نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه

دکترمحمدرضا سهرابی ضمن گرامیداشت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر(هفته اول آگوست مصادف با 10 تا 16 مردادماه) گفت: آژانس بین‌المللی ترویج تغذیه با شیر مادر شعار اعلام کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان  این که تغذیه با شیر مادر، یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای سلامت و بقای کودکان و زنان است گفت: عدم شیردهی مادر به نوزاد باعث ایجاد پیامدهای زیادی در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی می شود.

وی با اشاره به فواید بسیار زیاد شیر مادر گفت شیرمادر کامل‌ترین و سازگارترین غذا برای نوزاد است و تا پایان 6 ماهگی به تنهایی برای تغذیه شیرخوار کافی است.

دکتر سهرابی تاکید کرد کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند ایمنی بهتری در مقابل بیماری‌ها دارند و کمتر به بیماری‌های گوارشی و اسهال مبتلا می‌شوند.

وی برقراری ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد را یکی دیگر از فواید شیر مادر عنوان و تاکید کرد تلاش ما این است که هیچ کودکی از این نعمت الهی محروم نشود.

معاون بهداشت دانشگاه  بخشی از جمعیت شاغل کشور را متشکل از زنان در سنین باروری برشمرد و یادآور شد که حمایت اجتماعی و قانونی از این قشر در فرزندآوری و تشویق به تغذیه با شیر مادر اهمیت به سزایی دارد.

به گفته وی در قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به این حمایت‌ها توجه شده و در همین راستا مواد قانونی تصویب شده است.

دکتر سهرابی مرخصی زایمان و مرخصی ساعتی شیردهی مادران شاغل، آماده‌‌سازی اتاق شیردهی و مهد کودک در محل کارو تامین امنیت شغلی مادران پس از بازگشت به کار  را از جمله  این قوانین برشمرد که همه سازمان‌ها، اداره‌ها و نهادها ملزم به اجرای آن هستند و علاوه بر وزارت بهداشت سایر بخش‌ها و سازمان‌ها نیز  باید در بهبود این شرایط مشارکت و همکاری داشته باشند.

اقدامات معاونت بهداشت در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر

دکتر محمدرضا سهرابی با اشاره به تاثیر مثبت تغذیه با شیر مادر بر سلامت کودک به تبیین اقدامات حمایتی معاونت بهداشت دانشگاه از مادران شیرده پرداخت.

وی راه اندازی اتاق مادر و کودک در 71 مرکز خدمات جامع سلامت دانشگاه را از جمله این اقداماتی برشمرد که در راستای اجرای ماده 22 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تکریم و حفظ حقوق مادر و کودک انجام شده است و فضایی امن با حفظ حریم خصوصی برای مادران به منظور استراحت مادران باردار و شیردهی نوزادان است.

دکتر سهرابی  با اشاره به تربیت مشاوران شیردهی  گفت: سومین دوره تربیت مشاوران شیردهی به صورت تئوری و عملی با حضور 25 فراگیر اجرا شد و مشاوران آموزش دیده  پس از  گذراندن آزمون OSCE در حال  ارایه خدمات در سطوح محیطی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه از  فعالیت 19 مرکز مشاوره شیردهی در حوزه تحت پوشش دانشگاه خبر داد که بیش از 3 هزار مشاوره شیردهی توسط آن‌ها در سایت اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در سال 1401  ثبت شده است.

دکتر سهرابی برگزاری دوره ‌های آموزشی آمادگی زایمان طبیعی، اهمیت تغذیه با شیر مادرو فواید هم آغوشی مادر ونوزاد (جهت بیش از 7 هزارو  800 مادر) و آموزش مباحث  کتاب‌های «قدم نو رسیده مبارک» و «مراقبت و نگهداری از نوزادان نارس» در  مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و بخش خصوصی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا برشمرد.

وی اهمیت آموزش مادران را در موفقیت شیردهی در ساعات اولیه پس از تولد نوزاد بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد که  با  هماهنگی‌های صورت گرفته در 40 بیمارستان دوستدار کودک در سطح این دانشگاه آموزش‌های لازم در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر در بخش‌های زنان، کلینیک بارداری، بلوک زایمانی، NICU و بخش اطفال به مادران ارایه می شود.

دکتر سهرابی برگزاری کمیته دانشگاهی ارتقای سلامت نوزادان، کارگاه‌های آموزشی مشاوران شیردهی درخصوص اهدای شیر به بانک شیرمادر، طراحی چک لیست بازدید از اتاق مادر و کودک، تهیه منابع آموزشی برای سفیران سلامت و رابطان بهداشت وبازآموزی  مراقبان سلامت و بهورزان  را در مقوله شیر مادر  از دیگر فعالیت‌های  انجام شده در راستای ترویج تغذیه با شیرمادر عنوان کرد.

تغذیه با شیر مادر؛ ضامن بقا، سلامتی و رفاه فرزندان

شهناز دلبرپور احمدی رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشت دانشگاه نیز  با اشاره به بهبود  شرایط کار زنان  گفت: کنوانسیون حمایت از مادران سازمان بین‌المللی کار ILO 1919 (شماره 3) تاکید دارد که  زنان  در شش هفته اول پس از زایمان نباید کار کنند و باید روزانه به مدت یک ساعت "استراحت شیردهی" داشته باشند تا فرزندشان را شیر دهند.

به گفته وی دو کنوانسیون دیگر سازمان بین‌المللی کار (ILO ) نیز  به طور خاص بر حمایت از مادران در محل کار متمرکز شده و  مرخصی حداقل 12 هفته و حداقل  14 هفته را مجاز اعلام کرده است.

وی با بیان این که تاکنون تنها 18 کشور به توصیه‌های سازمان بین المللی کارILO)) در مورد  استاندارد 18 هفته‌ای عمل کرده  یا از آن فراتر رفتند افزود: خوشبختانه در کشورما همه  مادران شاغل می توانند از 9 ماه مرخصی پس از زایمان استفاده کنند و چتان‌چه فرزندآن‌ها دوقلو باشد این مرخصی به 12 ماه افزایش خواهد یافت .

احمدی ارتقای وضعیت تغذیه با شیر مادر را  یک مساله سلامت عمومی و مسئولیت مشترک همگانی   برشمرد  و اظهار امیدواری کرد  از فرصتی که در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر فراهم می‌شود  بتوان  با  اطلاع رسانی مشارکت و توجه آحاد جامعه را نسبت به اهمیت حمایت از تغذیه با شیر مادر جلب کرد.

شهناز دلبرپور احمدی تاکید کرد:  تغذیه با شیر مادر به تضمین بقا، سلامتی و رفاه فرزندان و خانواده های آنها کمک می‌کند و در دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد.

نکات مهم برای موفیقت شیردهی

پروین محمد قاسم پور کارشناس شیر مادر و نوزادان معاونت بهداشت نیز با اشاره به اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر امسال گفت: آگاه کردن جامعه درخصوص مادران شاغل از نظر شیردهی و مشکلات شیردهی و فرزند پروری یکی از این اهداف این هفته است.

وی ایجاد زیرساخت لازم برای اعطای مرخصی به مادران شاغل با پرداخت کامل حقوق را ابزاری مهم در شیردهی موفق  مادران شاغل دانست  و تلاش در راستای افزایش همکاری سازمان‌ها برای حمایت از شیردهی و بهبود شرایط  محیط  کار را از دیگر اهداف شعار امسال عنوان کرد.

قاسم پور تاکید کرد: برای تداوم شیردهی باید به  مادران اعتماد به نفس داد و از آنان حمایت کرد.

وی در ادامه برای موفقیت  مادران  شاغل  در شیردهی توصیه هایی بیان کرد که به شرح زیر است:

  • قبل از شیردهی سعی کنید تنش‌ها را از خود دورکنید و استراحت کافی داشته باشید.
  • هنگام دوشیدن شیرو دور بودن از نوزاد سعی کنید عکس شیرخوار یا پتو یا لباسی که بوی کودک را می‌دهد همراه داشته باشیدزیرا در زمان دوشیدن شیر به جاری شدن شیر کمک خواهد کرد.
  • قبل از دوشیدن شیر وسایل دوشیدن شیر شامل پمپ شیردوش، ظرف ذخیره کردن شیر و سایر وسایل مورد نیاز را آماده استفاده  کنید.
  • قبل از ترک شیرخوار او را به طور کامل شیر داده و به محض بازگشت به خانه نیز این کار را تکرار کنید.
  •  مراقب کودک باید از تغذیه کامل کودک در زمان نزدیک شدن به بازگشت مادر خودداری کند.

برای جلوگیری از پر شدن پستانها، مادر باید هرسه ساعت یک بار آنها را با دوشیدن تخلیه کند.

  • معمولا دوشیدن شیر پس از هر وعده تغذیه کودک راحت‌تر است زیرا شیر به جریان افتاده است.
  • میزان شیر دوشیده شده در بعدازظهر نسبت به صبح کمتر است. همچنین در اواخر هفته نسبت به روزهای اول هفته میزان شیر دوشیده شده کمتر است.این مساله طبیعی است و نباید باعث نگرانی  مادر شود.
  • مادر شیرده باید  لباسی بپوشد که بتواند به آسانی دکمه‌هایش را باز کرده یا آن را بالا بزند.
  • شیرخوار را مکررا در طول شب و پایان هفته شیر دهید.
  • مادر وشیرخوار باید  سعی کنند در صورت امکان بیشتر با هم باشند.
  •  با همکارانی که حامی هستند و تجربه مثبت شیردهیی دارند، درباره تداوم شیردهی مشورت کنید.
  • مشکلات جدی را با کارکنان بهداشتی درمانی مطلع از تغذیه با شیر مادر در میان بگذارید.

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 129857
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست