×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/02/13 - 12:16
  • بازدید : 145
  • تعداد بازدیدکننده : 141
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شعار روز جهانی آسم؛ رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم

روز جهانی آسم، امسال سوم ماه می 2022 مصادف با 13 اردیبهشت 1401 با شعار "رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم" برگزار می‌شود.

 

روز جهانی آسم، امسال سوم ماه می  2022 مصادف با 13 اردیبهشت 1401 با شعار "رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم" برگزار می‌شود.

دکتر سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه در تبیین این شعار گفت آسم یکی از بیماری های مزمن درکودکان و بزرگسالان است به طوری که بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به 340 میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند. در کشور ما  بر اساس نتایج یک مطالعه شیوع علایم آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود 11% و در بزرگسالان حدود 9% می باشد.

وی تاکید کرد اگرچه بیماری آسم قابل درمان نیست، اما می توان علائم را کنترل کرد و حملات آسم را کاهش داد یا از تشدید آن جلوگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه  یاداوری کرد این رویداد برای اولین بار در سال 1998، در بیش از 35 کشور جهان برگزار شد. از آن زمان روز جهانی آسم، به یکی از مهم ترین رویدادهای آگاهی بخشی و آموزشی در مورد این بیماری تبدیل شده است . امسال نیز با انتخاب شعار "رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم"  از همه کشورها  خواسته شده برای رفع شکاف‌های کلیدی‌ای که  در مراقبت  از این بیماری وجود دارد با بیماران، جوامع و ارایه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی همکاری شود.

وی افزود بر همین اساس در کشور ما  مداخلاتی مانند ارتقای دانش ارایه دهندگان خدمت، افزایش سواد آحاد جامعه در مورد آسم، آموزش بیماران مبتلا به آسم در زمینه خود مراقبتی، بهبود دسترسی به داروهای کنترل کننده آسم و ارایه خدمات تشخیص، درمان و مراقبت در سطوح اولیه مراقبت‌های بهداشتی پیش‌بینی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه درباره برنامه ‌های حوزه معاونت بهداشتی در مورد بیماری آسم گفت یکی از اصول اولیه کنترل آسم  اقدامات پیشگیرانه است  که در حوزه فعالیت کارشناسان بهداشت و مراقبین سلامت است. از طرفی بخش مهمی از جامعه هدف تحت پوشش دانشگاه در کلانشهر تهران زندگی می‌کنند و یکی از معضلات ساکنان این مناطق، آلودگی هوا است که می تواند در تشدید یا بروز حملات آسم موثر باشد لذا  تلاش خواهیم کرد با اقداماتی مانند اطلاع رسانی به گروه‌های جمعیتی خاص، اطلاع ‌رسانی درباره  اهمیت مراقبت‌ها، برگزاری نشست‌هاو کارگاه‌های علمی و برگزاری جلساتی  با مسئولین جهت دستیابی به اهداف برنامه فعالیت کنیم.  همچنین در راستای  تحقق شعار "رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم" ضمن  تاکید بر افزایش آگاهی و حساس سازی آحاد جامعه، جلب مشارکت ادارات و سازمان های ذی نفع مانند شهرداری، آموزش و پرورش، صنایع، اصناف و... ، آموزش و اطلاع‌رسانی گروه‌ها خاص به ویژه مربیان بهداشت مدارس،کارگران، کارفرمایان، پلیس راهنمایی و رانندگی، رانندگان تاکسی و اتوبوس های درون شهری و ... در دستور کار قرار دارد.

دکتر سهرابی در خاتمه با اشاره به راه‌اندازی خانه های مشارکت مردم در سلامت  در شبکه‌ها و مراکز بهداشت تابعه اظهار امیدواری کرد در سال جاری با  استفاده از پتانسیل این واحدها  بتوان به شکل موثرتری در  آموزش  و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله آسم و آلرژی فعالیت کرد.

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 116197
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست