×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/07/27 - 15:15
  • بازدید : 135
  • تعداد بازدیدکننده : 133
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

سلامت زنان ، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان

مدیر گروه جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی در تبیین برنامه‌های هفته ملی سلامت بانوان ایران گفت برنامه‌های این هفته با رویکرد اهمیت جوانی جمعیت درحال برگزاری است.

هفته ملی سلامت بانوان ایران همه ساله در آخرین هفته مهر ماه با هدف اطلاع رسانی و حساس‌سازی جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان برگزار می گردد.

 دکتر اهدایی‌وند، مدیر گروه جمعیت و خانواده در تبیین برنامه‌های هفته ملی سلامت بانوان ایران  در معاونت بهداشتی گفت برنامه‌های این هفته  (24 الی 30 مهرماه ) با رویکرد اهمیت موضوع جوانی جمعیت و شعار"سلامت زنان ، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان"درحال برگزاری است.

مدیر گروه جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی یکی از گروه های مهم درنظام سلامت را گروه سنی میانسالان عنوان کرد که نیمی از جمعیت کشورهای در حال توسعه را تشکیل می دهند و جمعیت آنان در حال افزایش است.

وی با اشاره به این که در نظام سلامت ايران، دوره  سنی 59-30 سالگي دوره ميانسالي است،  جمعیت این گروه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس سامانه یکپارچه بهداشت  بیش از دو میلیون نفر عنوان کرد.

دکتر اهدایی وند نقش میانسالان در سلامت خانواده را  نقش محوری بیان کرد و گفت مرگ و میر، ناتوانی و رفتارهای میانسالان و به عبارت دیگر والدین همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به این که نظام سلامت مهمترین برنامه های خود را مبتنی بر سلامت خانواده ترسیم می‌کند و پیشرفت جامعه را در گرو سلامت خانواده‌ می داند تاکید کرد از آنجا که  زنان محور خانواده هستند و مدیریت سلامت اعضای خانواده را بر عهده دارند، سلامت آنان باید از اولویت های اصلی برنامه‌ های نظام سلامت کشور باشد. لذا  حساس سازی جامعه به نیازهای این گروه از اولویت های مهم نظام بهداشتی کشور است و انتخاب شعار ملی سلامت بانوان نشان  دهنده اهمیت  سلامت زنان و نقش آنان در تربیت نسل آینده می‌باشد.

مهرگان امامی رئیس گروه سلامت باروری و خانواده نیز هدف نهایی از اجرای برنامه سلامت میانسالان را كاهش مرگ زود هنگام، افزايش اميد زندگي و ارتقاء سطح سلامت زنان و مردان ميانسال عنوان کرد.

 

وی تاکید کرد برنامه مراقبت های ادغام یافته سلامت میانسالان (مرد و زن) به مفهوم ارائه خدمات سلامتی با استفاده از ارزیابی علائم و نشانه های بالینی ساده و ادغام یافته است که از حداقل عوامل خطر و نشانه های بالینی کلیدی برای شناسائی زودرس بیماری، درمان مناسب و ارجاع به موقع استفاده شده است.

به گفته امامی كاهش موارد مرگ زود هنگام ميانسالان ناشی از بيماري هاي قلبي عروقي و سرطانها، ارتقاء شيوه زندگي سالم از طريق كنترل عوامل خطر بيماريها مانند مشكلات تغذيه‌اي، فعاليت فيزيكي ناكافي، استعمال دخانيات، توانمند سازي ميانسالان در راستاي افزايش سواد سلامت و تقويت مراقبت از خود و كاهش بار بيماري های شايع زنان ميانسال شامل بيماري‌هاي ويژه دستگاه تناسلي وعوارض يائسگي از اهداف برنامه سلامت میانسالان است.

فاطمه قربانی کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی نیز مراقبت های ارایه شده برای این گروه را شامل تن سنجي و ارزيابي الگوي تغذيه، ارزيابي فعاليت بدني، ارزيابي سلامت روان، غربالگري اوليه درگيري با مصرف دخانيات، مواد و الکل، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و غربالگری سرطان روده بزرگ عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد ارزيابي سلامت باروري و يائسگي نیز  شامل تاریخچه باروری و یائسگی، اختلال عملکرد جنسی، علائم و عوارض یائسگی، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان ‌های زنان(سرویکس و پستان) و عفونت های آمیزشی از دیگر خدماتی است که به زنان میانسال ارایه  می‌شود.

به گفته قربانی  تمامی میانسالان مراجعه کننده به مراکز ارائه دهنده خدمت ماهانه یک عدد قرص ژله‌ای(پرل) مکمل ویتامین د پنجاه هزار واحدی به صورت رایگان تحویل داده می شود.

همزمان با شروع واکسیناسیون کووید 19، میانسالان تحت پوشش دانشگاه نیز  جهت دریافت واکسن پیگیری می شوند.

قربانی عنوان کرد  از ابتدای سال 1401 تعداد 571هزار نفر جهت دریافت این خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت تابعه معاونت بهداشت مراجعه کرده اند که 345 هزار  نفر از آنان زن هستند.

وی در پایان یادآوری کرد میانسالان مرد و زن می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت به طور رایگان این مراقبت ها را دریافت نمایند.

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 121845
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست