×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/07/22 - 08:53
  • بازدید : 62
  • تعداد بازدید : 53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

روز جهانی کاهش خطر بلایا/ توانمندسازی نسل بعدی برای آینده ای تاب آور

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت با گرامیداشت روز جهانی کاهش اثرات بلایا گفت این روز به منظور تشویق شهروندان و دولت ها برای ارتقای تاب آوری جامعه و اقشار مختلف در برابر حوادث در نظر گرفته شده است.

۳ اکتبر  مصادف با 22 مهرماه 1403روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی است.

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت با گرامیداشت روز جهانی کاهش اثرات بلایا  گفت این روز به منظور تشویق شهروندان و دولت ها برای ارتقای تاب آوری جامعه و اقشار مختلف در برابر حوادث در نظر گرفته شده است.

 مهندس اکرم طالبی خاطر نشان کرد جهانیان امسال با  شعار«توانمندسازی نسل بعدی برای آینده ای تاب‌آور» برای ترویج فرهنگ جهانی کاهش، پیشگیری و آمادگی خطرات ناشی از حوادث و بلایا تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری  و انتخاب این روز گفت مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز ۱۳ اکتبر را به عنوان بخشی از بیانیه دهه جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی (دهه ۹۰ میلادی) به نام روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری  کرد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک رویداد بین المللی در سراسر جهان معرفی شد

وی تصریح  کرد حوادث و بلایا  از اجزای اجتناب‌ناپذیر زندگی هستند که اغلب باعث تخریب و اختلالات فاجعه‌آمیز می‌شوند و سلامت جوامع، اقتصاد و محیط زیست را به خطر می اندازند بنابراین شناخت طیف بلایا و مخاطرات هر منطقه برای کاهش تلفات ضروری به‌نظر می‌رسد.

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت با اشاره به «غیرقابل پیش‌بینی بودن» به عنوان  یکی  از جنبه‌های حوادث و بلایا  ضرورت آمادگی در برابر خطراتی که بلایای طبیعی و غیرطبیعی ایجاد می‌کنند را یادآورشد.

 وی افزود امروزه بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی در بیشتر کشورها در حال افزایش است وافراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین منظور آمادگی و اقدام درست در زمینه کاهش این خطرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مهندس طالبی اظهار کرد توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن رویکرد مدیریت و کاهش خطر بلایا امکان‌پذیر نیست

 وی تاکید کرد بر اساس شواهد موجود در همه کشورهای جهان روند مواجهه سرمایه ها و افراد در برابر بلایا از اقداماتی که برای کاهش آسیب پذیری صورت گرفته بسیار سریع‌تر بوده است و خسارات ناشی از بلایا به طور مستمر افزایش یافته است

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت در ادامه با  اشاره به این که استان تهران در معرض برخی مخاطرات طبیعی مانند زلزله، فرونشست زمین، سیلاب ، لغزش زمین ومخاطرات انسان ساخت از جمله آتش سوزی است ضرورت  اقدامات ویژه در این زمینه را یادآوری کرد .

وی  با اشاره به اقدامات کارشناسان و رابطین گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث در حوزه معاونت بهداشت دانشگاه گفت در این روز علاوه بر آموزش و توانمندسازی کارکنان، با استفاده از ظرفیت فضاهای شهری، شبکه‌های اجتماعی و برگزاری برنامه‌های آموزشی در مدارس، ادارات و کارخانه ‌ها، محتواهای  مرتبط در خصوص کاهش خطر بلایا/ اطلاع رسانی می‌شود.

مهندس طالبی اظهار امیدواری‌کرد با آموزش و ارتقای فرهنگ آحاد جامعه به ویژه کودکان  ضمن آمادگی در برابر خطرات بلایای طبیعی و غیرطبیعی زمینه ایجاد جوامعی با تاب آوری بیشتر فراهم شود.

  • گروه خبری : معاونت
  • کد خبر : 147398
کلید واژه

تصویر

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست