×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/09/02 - 15:02
  • بازدید : 128
  • تعداد بازدیدکننده : 125
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

رضایت تیم وزارتی از عملکرد برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های فنیل کتونوری و متابولیک ارثی

رییس اداره بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت از عملکرد مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، کارشناس معاونتی برنامه و تمامی اعضای تیم بالینی بیمارستان مفید قدردانی کرد.

دکتر کوروش اعتماد رییس اداره بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با ارسال نامه‌‌ای ضمن قدردانی از همراهی وحمایت‌های معاون بهداشتی دانشگاه از برنامه های ژنتیک،  از عملکرد مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، کارشناس معاونتی برنامه فنیل کتونوری (PKU) و متابولیک ارثی و تمامی اعضای تیم بالینی بیمارستان مفید قدردانی کرد.

 به گزارش گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت، تیم بازدید وزارتی متشکل از کارشناسان اداره ژنتیک و دفتر مدیریت پرستاری وزارت متبوع در بازدید از بیمارستان کودکان مفید نحوه اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های فنیل کتونوری (PKU) و متابولیک ارثی را  در سطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مثبت ارزیابی کرد.

در این بازدید کارشناسان وزارتی نحوه شناسایی و ارجاع موارد مشکوک شناسایی شده در برنامه  غربالگری نوزادان را بررسی کردند. 

همچنین چگونگی ثبت داده های بیمارستانی و پیگیری و کنترل بیماران بررسی شد و مورد تائید و رضایت تیم بازدید کننده قرار گرفت.

بر اساس این گزارش نوآوری‌های انجام شده توسط گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت در زمینه برقراری بستر ارتباطی آزمایشگاه‌های غربالگری با مراکز و شبکه های بهداشتی تابعه، آزمایشگاه بیمارستان مفید و آزمایشگاه مبتکران آگاه هدف که موجب  تسریع در دریافت نتایج آزمایشات و ارجاع موارد  مشکوک می‌گردد، همچنین دسترسی برخط  به نتایج آزمایشات غربالگری متابولیک ارثی نوزادان مورد توجه قرار گرفت.

برنامه غربالگری و شناسایی زودرس بیماری فنیل کتونوری از سال 1386 در دانشگاه شهید بهشتی به صورت پایلوت آغاز شد و از سال 1391 کلیه نوزادان متولد شده از نظر این بیماری مورد غربالگری قرار می‌گیرند. نوزادان مشکوک شناسایی شده در آزمایش غربالگری جهت تشخیص قطعی و دریافت خدمات درمانی به بیمارستان منتخب کودکان مفید ارجاع می‌شوند.همچنین این بیماران و خانواده های ایشان در مراکز خدمات جامع سلامت تابعه از خدمات مراقبت و مشاوره ژنتیک یهره‌مند می‌‍‌‌شوند.

غربالگری بیماری های متابولیک ارثی نیز از سال 1396 در در دانشگاه شهید بهشتی به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است و نوزادان از نظر ابتلا به 53 بیماری متابولیک ارثی غربالگری قرار می‌شوند.  این بیماران نیز  همانند بیماران فنیل کتونوری از خدمات درمانی در بیمارستان مفید و مراقبت‌های بهداشتی و مشاوره ژنتیک به خانواده هایشان در مراکز خدمات جامع سلامت بهره می‌برند.

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 123104
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست