×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/05/24 - 11:26
  • بازدید : 14
  • تعداد بازدید : 14
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

توصیه های بهداشتی برای زائران اربعین

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه ضمن بیان توصیه هایی بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی و محل‌های اسکان زائران مراسم معنوی پیاده‌روی اربعین تاکید کرد.

 مهندس مجید تاجیک با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی توسط زائران اربعین حسینی گفت: افراد در حین این سفر معنوی به منظور حفظ و ارتقای سلامت خود حتما شستن صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون یا شوینده‌های بر پایه الکل را رعایت کنند. 

وی توجه به دستورات بهداشتی اعلام شده از سوی مسئولان را برای همه زائران الزامی برشمرد.

مهندس تاجیک به زائران توصیه کرد که از مصرف مواد خوراکی فاقد بسته‌بندی و مشخصات بهداشتی مانند آب، یخ، شربت، آبمیوه، سالاد و سبزیجات فله پرهیز کنند.

به گفته وی مواد خوراکی مصرفی باید بسته‌بندی شده، دارای مشخصات بهداشتی (پروانه ساخت، نشان سیب سلامت، علامت استاندارد، تاریخ تولید و انقضا و آدرس کارخانه باشند.

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد: سبزی‌ها و میوه‌ها به منظور پیشگیری از بیمار‌ی‌های منتقله از طریق آب و غذا باید قبل از مصرف خوب شسته و سالم‌سازی شوند و درصورت امکان پوست میوه گرفته شود.

وی تاکید کرد که افراد باید از مصرف غذاهایی که زود فاسد می‌شوند مانند سالادالویه، کباب، غذاهای حاوی کشک، ماهی یا سس مایونز باید خودداری کنند.

تاجیک درباره نحوه و شرایط نگهداری مواد غذایی در این مراسم گفت: مواد غذایی پخته شده و خام نباید در مجاورت هم نگهداری شوند. غذاهای پخته شده نباید بیش از یک بار گرم شوند و از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط (بیش از دو ساعت) باید پرهیز شود.

وی به زائران توصیه کرد برای جلوگیری از کم آبی مقادیر مناسب آب (آب آشامیدنی بسته‌بندی بهداشتی) همراه خود داشته باشند.

 

عدم مصرف نوشیدنی های داغ در لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت تاکید کرد: از مصرف چای و مایعات داغ در ظروف و لیوانهای یکبار مصرف پلاستیکی و شفاف خودداری شود. این نوشیدنی‌های داغ باید در لیوان‌های یکبار مصرف گیاهی یا کاغذی توزیع شوند.

استفاده از قاشق، چنگال و ظروف یکبار مصرف بهداشتی برای صرف غذا از دیگر توصیه های مهندس تاجیک بود.

 

نکاتی برای پیشگیری از گزش پشه آئدس

وی در بخش دیگری از سخنان خود برای جلوگیری از گزش پشه آئدس به زائران توصیه کرد لباس‌های آستین‌دار بلند به رنگ روشن و غیرچسبان بپوشند. همچنین از خوابیدن در فضای باز پرهیز کرده و روی کالسکه کودکان توری نصب کنند.

به گفته مهندس تاجیک در این راستا هرگونه ظرفی که آب بتواند داخل آن جمع شود حتی به مقدار کم باید از دسترس خارج شود، زباله‌ها در کیسه‌های دربسته داخل سطل زباله قرار گیرد و از برپایی موکب‌ها در مجاورت مرداب، مانداب، فاضلاب، چاه غیر بهسازی شده و تل زباله خودداری شود.

 

پیشگیری از بیماری های تنفسی

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی به زائران توصیه کرد: هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن از قسمت داخلی آرنج خمیده خود برای پوشاندن دهان و بینی کمک بگیرند. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شست‌وشو یا ضدعفونی دست‌ها خودداری کنند.

استفاده از عینک  مناسب در حین پیاده روی،  استفاده از ماسک‌های مناسب در هنگام آلودگی هوا و وجود ریزگردها یا پوشاندن دهان و بینی با پارچه خیس از دیگر توصیه های مهندس تاجیک بود.

وی با تاکید بر اجتناب از استعمال دخانیات خاطرنشان کرد که به دلیل اثر دخانیات در تضعیف سیستم ایمنی بدن و گسترش ویروس زائران باید از استعمال دخانیات پرهیز کنند.

 تاجیک در  پایان رعایت کامل دستورات بهداشتی و توجه ویژه به توصیه‌ها و هشدارهای کارشناسان بهداشت محیط را در مراسم معنوی پیاده روی اربعین الزامی دانست.

 

  • گروه خبری : معاونت
  • کد خبر : 145261
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست