×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/05/03 - 11:50
  • بازدید : 36
  • تعداد بازدیدکننده : 35
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

توصیه های ایمنی برای پیشگیری از غرق شدگی

25 جولای مصادف با 3 مرداد ماه روز جهانی غرق شدگی نامگذاری شده است. بنا بر اعلام گروه مدیریت خطر بلایا کمپین این رویداد در هفته اول مرداد ماه با شعار «یک اقدام انجام دهید، یک مورد را ارتقا دهید، یک قدم فراتر بروید» برگزار می شود.

 رییس گروه مدیریت خطر و بلایای معاونت بهداشت هدف از  اجرای این کمپین را اقداماتی برشمرد که به پیشگیری از غرق‌شدگی کمک می کند.

به گفته مهندس اکرم طالبی آموزش مداوم و توانمندسازی افراد نجات غریق حاضر در سواحل، تاکید بر اجرای مقررات قایق سواری ایمن، حمل و نقل های دریایی و کشتیرانی، مدیریت بهینه خطر سیل و سیلاب در سطح محلی و ملی، حصارکشی مناسب در مناطق پرخطر، آموزش و مراقبت از کودکان با استفاده از ظرفیت آموزش گروه های همسان و آموزش و توانمندسازی کودکان در زمینه شنا و اصول ایمنی در آب نمونه‌ای از این اقدامات است.

 مهندس طالبی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد آمار مرگ و میر ناشی از غرق شدگی گفت بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در دهه گذشته 90 درصد از 2.5 ملیون مرگ ناشی از غرق شدگی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ داده است. از طرفی بالاترین میران غرق شدگی در بین گروه های سنی در کودکان 1 تا 9 ساله بوده که نیاز به طراحی مداخلات موثر از سنین پایین را مطرح می‌کند

وی یاداوری کرد براساس گزارش سیمای مرگ کشور ایران در سال 1399، غرق شدگی چهارمین رتبه مرگ در کودکان 1 تا 14 سال را به خود اختصاص داده است.

رییس گروه مدیریت خطر و بلایای معاونت بهداشت با اشاره به اهمیت  انجام کمک‌های اولیه در غرق شدگی گفت در غرق شدگی کامل فرد در آب غوطه ور شده که باعث قطع تنفس و عدم پاسخ دهی وی می شود اما در بعضی موارد مصدوم به علت غوطه ور شدن در آب دچار اختلال تنفس می‌شود و فقط سطح هوشیاری او پایین می آید که می توان با نجات غریق و انجام کمک‌های اولیه او را نجات داد.

مهندس طالبی ارائه آموزش شنا به کودکان را بسیار با اهمیت عنوان کرد وافزود این آموزش‌ها خطر غرق شدن را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد.

وی یادآوری کرد علاوه بر آموزش در سنین کمتر، می بایست از وسایل کمکی برای شنا همچون جلیقه شنا، بازوبند شنا، حلقه شنا و  تخته شنا برای کودکان استفاده کرد آن‌ها را نباید در حین شنا تنها گذاشت.

 وی  در ادامه به بیان توصیههای ایمنی هنکام شنا پرداخت که می‌خوانید:

 در شرایط بد جوی، دریای طوفانی، وجود رعد و برق و باد شدید نباید در دریا و رودخانه شنا کرد.

  در صورت خواب آلودگی و یا مصرف داروهای خواب آور، الکل و خستگی وارد آب دریا، رودخانه و استخرنشوید

بر اساس آمارها  غرق شدگی درمناطق غیر مجاز که نجات غریق حضور ندارد و حفاظت شده نیست، بسیار بیشتر و  در مناطق حفاظت شده کمتر است لذا حتی اگر شناگران ماهری هستید  در محل‌های مجاز، تحت نظارت و دارای نجات غریق شنا کنید.

شناگران در دریا نباید از محدوده‌های مجاز برای شنا که با توپ‌های رنگی مشخص شده است، دورتر بروند.

 از شنا در قسمت‌های عمیق دریا و آبی که عمق آن قابل شناسایی نیست باید پرهیز کنید.

در زمان طوفان و باد شدید باید  از شنا کردن در اجتناب کرد.

 از ورود ناگهانی به آب سرد به دلیل احتمال سنکوپ و شوک دمایی خودداری کنید .

 اگر فرد مبتلا به بیماری هایی همچون صرع است باید از ورود به دریا و یا استخر به خصوص در مواقعی که تنهاست خودداری کند.

در که صورتی که شنا بلد نیستید هرگز برای نجات کسی وارد آب نشوید چون موجب غرق شدن خودتان  و فرد نیازمند کمک می‌شوید. برای نجات سایر افراد در آب می‌توان از روش‌هایی نظیر انداختن طناب، چوب و ایجاد کردن حلقه استفاده کرد.

 

 

  • گروه خبری : معاونت
  • گروه خبری : 144705
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست