×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/06/12 - 08:29
  • بازدید : 664
  • تعداد بازدیدکننده : 189
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به مناسبت روز بهورز

بهورزان یکی ازموثرترین نیروهای سیستم نظام سلامت

بهورزان یکی ازموثرترین نیروهای سیستم نظام سلامت هستند. ارائه خدمات بهداشتی درمانی سطح یک در خانه های بهداشت توسط بهورزان نمادی بارز از اجرای عدالت اجتماعی در نظام سلامت است. دکتر عرشی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این مطلب، اظهار داشت: مراقبت بهداشتی اولیه، جزء مراقبت های ضروری سلامت است که باید به شکل یکسان و در دسترس همه افراد قرار گیرد؛ شکل ارائه آن باید برای افراد و خانواده ها قابل قبول بوده و با مشارکت کامل آنها و صرف هزینه از سوی جامعه و کشور قابل پرداخت باشد.

بهورزان یکی ازموثرترین نیروهای سیستم نظام سلامت هستند. ارائه خدمات بهداشتی درمانی سطح یک در خانه های بهداشت توسط بهورزان نمادی بارز از اجرای عدالت اجتماعی در نظام سلامت است.  دکتر عرشی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این مطلب، اظهار داشت: مراقبت بهداشتی اولیه، جزء مراقبت های ضروری سلامت است که باید به شکل یکسان و در دسترس همه افراد قرار گیرد؛ شکل ارائه آن باید برای افراد و خانواده ها قابل قبول بوده و با مشارکت کامل آنها و صرف هزینه از سوی جامعه و کشور قابل پرداخت باشد.

دکتر عرشی در خصوص تأسیس اولین خانه بهداشت کشور، اظهار داشت: اولین خانه بهداشت در منطقه چانقرانلوی ارومیه، روستای حیدرلو  تاسیس شد. تاسیس خانه بهداشت و تربیت بهورز در راستای اهداف نظام PHC (مراقبت بهداشتی اولیه) در روز 12 شهریور سال 1362 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می توان یکی از ماندگارترین اقدامات بهداشتی در کشور نام برد.

وی افزود: به همین منظور و در راستای تکریم بهورزان عزیز، روز دوازدهم شهریور هر سال، با عنوان روز بهورز، نامگذاری شده است، تا همه ساله فرصتی برای تقدیر از زحمات ارزنده بهورزان فراهم شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه خانه های بهداشت، نخستین سطح تماس مردم، خانواده ها و جامعه با خدمات سلامت هستند، اذعان کرد: ارائه موثر خدمات بهداشتی در مناطق محروم كشور توسط بهورزان بومی که به مشکلات، فرهنگ، زبان و شیوه زندگی روستائیان آشنایی کامل دارند، گامی مثبت در جهت تحقق اهداف بهداشتی کشور است که دستاوردهای بزرگی همچون کاهش میزان مرگ و میرمادران باردار، کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، افزایش پوشش زایمان ایمن، افزایش امید به زندگی، دسترسی آحاد جامعه به مراقبتهای اولیه بهداشتی و بهبود شاخصهای سلامت را در مجموعه نظام سلامت به دنبال داشته است و موجبات ارتقاي سلامت افراد جامعه را فراهم نموده اند.

ی افزود: به طوریکه هم اكنون شبكه ارایه خدمات مراقبتهای اولیه بهداشتی و محتوای نظام مند آن در ایران یكی از الگوهای معتبر جهانی بوده و نقش اساسی بهورزان در تحقق عدالت و بهبود شاخص‌های سلامت در مناطق روستایی مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

دکتر عرشی معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي، ضمن تبریک روز بهورز، جايگاه بهورزان را در نظام سلامت کشور بسيار برجسته و مهم دانست و با اشاره به اهمیت شغل بهورزی و نقش بهورزان در ارتقاء شاخص های بهداشتی از فعالیت آنها تقدیر و تشکر نمود.

وی در پایان ضمن تبریک به تمامی بهورزان عزیز به مناسبت سالروز آغاز به کار خانه های بهداشت و روز بهورز، برای تمامی این عزیزان از ایزد منان سلامتی و توفیق روزافزون را خواستار شد.

گفتنی است در حال حاضر 210 بهورز در 126 خانه بهداشت محدوده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، به جمعیتی بالغ بر 280 هزار نفر خدمت رسانی می کنند و در سال گذشته بالغ بر 2 میلیون  و200هزار خدمت توسط بهورزان به جمعیت تحت پوشش ارائه و در سامانه سیب ثبت شده است.

 

  • گروه خبری : معاونت,گروه اخبار یاهویی
  • گروه خبری : 82252
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست