×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1399/12/11 - 10:44
  • بازدید : 403
  • تعداد بازدیدکننده : 107
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
بهورزان نمونه دانشگاه تقدیر شدند

بهورزان؛ دروازه بانان اصلی نظام سلامت

مراسم تجلیل از بهورزان و مربیان بهورزی با حضوردکتر نمکی وزیر بهداشت به صورت مجازی برگزار شد. این مراسم با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، دکتر رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، مدیران

 

مراسم  تجلیل از بهورزان و مربیان بهورزی با حضوردکتر نمکی وزیر بهداشت به صورت مجازی برگزار شد.

این مراسم با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، دکتر رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، مدیران ارشد وزارت بهداشت، دکتر هملمن نماینده whoدر ایران،  نماینده یونیسف در ایران، روسای دانشگاهها و معاونان بهداشت و بهورزان، مربیان بهورزی و مدیران مراکز آموزش بهورزی و بهورزان نمونه کشوری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در حاشیه این مراسم مجازی با حضور دکتر ایاد بهادری منفرد معاون امور بهداشتی دانشگاه از بهورزان، مربیان بهورزی و فعالان مراکز بهداشتی و شبکه های بهداشت نمونه های کشوری در محل ستاد معاونت تقدیر شد.

دکتر نمکی وزیر بهداشت در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره  بنیانگذاران شبکه های بهداشتی کشور و شهدای مدافع سلامت به ویژه بهورزان شهید  از زحمات تمامی مدافعان سلامت کشور در راستای مقابله با بیماری کووید ۱۹ و توسعه زیرساختهای نظام سلامت قدردانی کرد.   

 دکتر نمکی خانه های بهداشت را بزرگترین سرمایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: بهورزان موثرترین تربیت شده نظام سلامت کشور و  دروازه بانان اصلی نظام سلامت هستند.

 وی با توجه به این که  بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا مربوط به  گروه های پرخطر نظیر مبتلایان به بیماری های بیماری های زمینه ای و سالمند است گفت: نباید تله کووید ۱۹ ما را از مراقبت های اولیه بهداشتی نظیر  واکسیناسیون، مراقبت از گروه های اسیب پذیر نظیر مبتلایان به بیماری های زمینه ای،  زنان باردار، کودکان و سالمندان باز دارد.

وی آموزش  به مردم برای تغییر شیوه زندگی  را یکی از رسالت های بهورزان عنوان کرد و افزود: در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه نیازمند مشارکت های مردمی هستیم که در این راستا انتخاب بهورز بومی در هر منطقه از ژرف اندیشی های نظام سلامت بود.

بهترین جایگاه برای آشنایی دانشجویان گروه پزشکی با مشکلات و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت را خانه بهداشت دانست و خاطرنشان  کرد که  طرح هر خانه یک پایگاه سلامت بتوانند در آموزش پزشکی کشور نیز تحول ایجاد کند.

وزیر بهداشت به حیرت جهانی از مدیریت کرونا در ایران اشاره کرد و آن را حاصل بکارگیری نظام قدرتمند شبکه بهداشتی و به میدان آمدن نیروهای بسیجی و هلال احمر در طرح عظیم شهید سردار سلیمانی دانست.

وی گفت: در قالب این طرح بسیج ملی با همکاری ۱۷۵۰۰ خانه بهداشت و صدها مرکز جامع سلامت در کنار نیروهای بسیجی، هلال احمر کار عظیمی را سازماندهی کردیم تا بیماران در اولین مرحله شناسایی، ایزوله و درمان شوند و وضعیت شان به بستری در بیمارستان نرسد.

وزیر بهداشت با اشاره به این دستاورد و توفیق جمهوری اسلامی ایران  خاطرنشان کرد: علیرغم پیش بینی های جهانی با حداقل هزینه و خسارت توانستیم بیماری کووید ۱۹ را مدیریت کرده که این توفیق با تکیه بر زیرساخت های نظام شبکه بهداشت، مشارکت بهورزان و مراقبان سلامت و نیروهای بسیجی و سایر بخش ها حاصل شد.

 دکتر نمکی با توجه به وسعت جغرافیایی و تنوع ژنتیکی بالا در کشور و احتمال بروز جهش های جدید ویروس، شبکه های بهداشتی را بزرگترین سرمایه نظام سلامت برشمرد و  تاکید کرد: برای رهگیری، تشخیص، قرنطینه و درمان زودرس بیماری کرونا هیچ ابزاری بهتر از خانه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت نیست.

وی آبروی جمهوری اسلامی ایران در نظام سلامت را در گروی همت والای بهورزان و آموزشگاههای بهورزی دانست  و تاکید کرد:  بدون تردید آموزش در آموزشگاه های بهورزی منطبق بر نیازهای جامعه است و در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه قابل ترین انسان ها را برای جایگاهی مناسب و از پیش تعیین شده تربیت می کنند.

دکتر نمکی آموزشگاههای بهورزی را سرمایه های بزرگ ملی برشمرد و خواستار تقویت این مراکز و همچنین بهره گیری از تله مدیسین و ابزارهای آموزش مجازی در این آموزشگاهها شد.

 وزیر بهداشت در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات و تلاش های بهورزان در راستای ارتقای سلامت جمعیت تحت پوشش به ویژه در دوران سخت شیوع کرونا برای آنان آرزوی توفیق و سربلندی در ادامه این راه سخت کرد.

در بخش دیگری از این مراسم مجازی دکتر تبریزی رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نقش بهورزان و مراقبان سلامت به ارایه گزارشی تفصیلی از اقدامات این قشر پرتلاش در مدیریت و کنترل همه گیری کووید ۱۹ پرداخت.

فاصله گذاری و کاهش انتقال ویروس، جداسازی، پیگیری مبتلایان و افراد مشکوک، مراقبت های اولیه بهداشتی،  مشارکت در چهارگام بسیج ملی مقابله با کرونا ، تهیه محتوای آموزشی، ارجاع بیماران، استفاده از نظام سبک الکترونیکی هوشمند، استفاده از خطوط تماس رایگان، مشارکت و توانمندسازی کل جامعه، همکاری گسترده برون بخشی، جلب حمایت سیاسی و معنوی، استفاده از ظرفیت رسانه ملی و شبکه های اجتماعی پیگیری جمعیت تحت پوشش به ویژه سالمندان و بیماران زمینه ای و گروه های در معرض خطر از جمله اقدامات  مطرح شده دراین گزارش بود.

دکتر رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش و زحمات تمامی همکاران حوزه بهداشت در دانشگاهها به نقش موثر بهورزان در نظام شبکه و نظام سلامت کشور اشاره کرد.

وی نظام شبکه بهداشتی منسجم را یکی از افتخارات ایران برشمرد و گفت:  این نظام بهداشتی منسجم و بهورزان در بحران های مختلف همانند یک ارتش بسیار آماده و قوی و شجاع وارد کار شده و بحران ها را مدیریت می کنند.

معاون بهداشت وزیر جامع نگرترین کارکنان در حوزه سلامت را بهورزان و مراقبان سلامت عنوان کرد و بومی بودن ،توسعه محور بودن و مهارت آموزی مبتنی بر جامعه را سه ویژگی مهم و اصلی بهورزان ذکر کرد.

وی بهورزی را یک نام شناخته شده در جهان و فراتر از یک شغل و یک سیستم دانست و به طراحی خانه های بهداشت عشایری و راه اندازی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اشاره کرد.

دکتر رییسی با اشاره به نقش مهم بهورزان  در دوران اپیدمی کرونا گفت: علت توفیق ما در این بحران این بود که به جای درمان بر حوزه پیشگیری تکیه داریم که این موضوع در غربالگری ها و نتایج چهار گام بسیج ملی مقابله با کرونا مشاهده شده است.

وی گام پنجم مقابله با کرونا را واکسیناسیون عنوان کرد و گفت:  با وجود شبکه توانمند بهداشت و درمان ما ظرفیت انجام واکسیناسیون حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر در ماه را داریم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در خاتمه سخنان خود از تمامی بهورزان، مربیان بهورزی، مراقبان سلامت، ماماها ، کارشناسان علوم آزمایشگاهی بهداشت محیط و حرفه ای بیماری ها و کارشناسان تغذیه تقدیر کرد و برای آنان آرزوی سلامتی و توفیق کرد.

دکتر ایاد بهادری منفرد معاون امور بهداشتی دانشگاه نیز در حاشیه این مراسم در جمع بهورزان و مربیان بهورزی نمونه دانشگاه از زحمات آنان تقدیر کرد.

وی آنان را در خط مقدم ارایه خدمات سلامتی به مردم منطقه تحت پوشش برشمرد و از آنان خواست پیشنهادات و نظرات خود را در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم اعلام کنند.

در خاتمه این مراسم از هشت تن از کارکنان دانشگاه با اهدای لوح و هدایایی به عنوان نمونه های کشور تقدیر شد.  محسن تاج الدین بهورز فیروزکوه، ژیلا حجی زاده مربی بهورزی دماوند، محبوبه کمالی مراقب سلامت ناظر دماوند، مریم بوبه رژ ماما مسئول پایگاه ورامین ،  آمنه خلیل ارجمندی کارشناس بهداشت عمومی فیروزکوه ، زینب یوسفی مراقب ماما قرچک، رومینا محمدیان ماما مسئول پایگاه مرکز بهداشت شمال، شوکت عینی کاردان بهداشت خانواده شبکه بهداشت پاکدشت از جمله این افراد بودند.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 102450
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست