×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/03/16 - 01:43
  • بازدید : 82
  • تعداد بازدیدکننده : 81
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برای راه اندازی کولرهای آبی از سرویس کاران معتبر و باتجربه کمک بگیرید.

رییس گروه سلامت کار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مورد خطر برق گرفتگی در هنگام نصب و راه اندازی کولرهای آبی هشدار داد.

رییس گروه سلامت کاردانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که یکی از خطراتی که در نصب و راه اندازی کولرهای آبی وجود دارد خطر برق گرفتگی است، گفت: به دلیل مرطوب بودن محیط و اطراف کولر های آبی خطر برق گرفتگی چند برابر است.

مهندس علیرضا ابراهیمی حریری  با اشاره به این که همزمان با گرم شدن هوا استفاده از سیستم های خنک کننده مانند کولرهای آبی در منازل و محیط‌های  کار مورد توجه است، اظهار کرد: ضرورت توجه به نکات ایمنی در نصب و راه اندازی کولر های آبی اهمیت ویژه ای دارد.

 وی با بیان این که در جایی که آب و برق وجود خطر برق گرفتی به مراتب بالاتر می‌رود اضافه کرد: برای راه اندازی کولرهای آبی بهتر است از سرویس کاران معتبر و باتجربه و یا افرادی که دارای مهارت هستند کمک بگیرید.


رییس گروه سلامت کاردانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هشدار داد: اگر چنانچه در زمینه نصب و راه اندازی وسایل برقی و کولر تجربه و مهارتی ندارید هرگز این کار را به تنهایی انجام ندهید، چرا که خطر برق گرفتگی، آتش سوزی و آسیب های مالی و جانی جدی است.

وی با بیان این که احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی از خطرات احتمالی نصب و سرویس کولرهای آبی توسط افراد فاقد مهارت است اضافه کرد: هنگامی که قصد دارید کولر را راه اندازی کنید، حتما برق دستگاه را قطع کنید تا ریسک برق گرفتگی به صفر برسد

ابراهیمی حریری با بیان این که پشت دینام کولرهای آبی جعبه پلاستیکی به نام ترمینال برق وجود دارد توضیح داد: سیم های برق به این دستگاه وصل می شود، باید دقت داشته باشیم فیش ها در این دستگاه محکم باشند چرا که در صورت سست بودن احتمال اتصالی وجود دارد.

وی با اشاره به این که باید دقت داشت درب ترمینال که پلاستیکی است حتما سالم باشد تاکید کرد: اگر چنانچه این درپوش پلاستیکی دارای شکستگی است حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید، چون ترمینال  اتصالات برقی را در برابر برخورد با آب محافظت می‌کند.

رییس گروه سلامت کار دانشگاه ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که فیش های برق و اتصالات ترمینال در جعبه پشت دینام از هم جدا نشده باشند و به  درستی در محل خود نصب شوند، اگر این فیش ها بر عکس نصب شده باشند باعث می‌شود بدنه فلزی کولر برق دار و به محض تماس دچار سانحه برق گرفتگی شویم.


وی با بیان این که سیم‌ها و اتصالات برقی به دلیل مرطوب بودن محیط کولرهای آبی زودتر از حد معمول فرسوده می‌شوند ادامه داد: به صورت دوره ای سیم های برق کولر را چک کنید و در صورت اشکال اگر قصد داریم سیم ها را تعویض کنیم از سیم هایی با سایز مناسب استفاده کنیم، از وصله کردن چند سیم و اتصال با چسب برق خودداری کنیم چرا که در محیط های مرطوب حتما این چسب های برق بر اثر رطوبت بالا باز شده و سیم لخت ریسک اتصال برق و برق گرفتگی را بالا می برد.

ابراهیمی حریری با بیان این که پمپ آب و دینام های کولرهای آبی نیاز به روغن کاری دارند ادامه داد: دقت کنیم در هنگام روغن کاری احتمال برق گرفتگی وجود دارد چرا که هر دوی این وسیله‌ها الکترو موتور هستند و دارای سیم پیچ برق هستند بنابراین محلی برای عبور جریان برق است بنابراین در زمان سرویس و راه اندازی کولر تمامی نکات را مورد توجه قرار دهید.

وی ادامه داد: باید دقت کنیم لوله‌های آب ورودی به کولر نشتی و یا چکه نکند، در صورت نشتی محیط اطراف مرطوب می شود و در این شرایط اطراف کولر حتی تا چند متری احتمال برق گرفتگی وجود دارد.

توصیه به استفاده از شلنگ های آبی "ضد یو وی" مورد دیگری بود که  رییس گروه سلامت کاردانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: این شلنگ‌ها  از مقاومت بهتری برخوردار هستند ضمن این که باید به صورت دوره ای چک کنیم که شلنگ کولر دچار آسیب نشده باشند.

  • گروه خبری : اخبار 99
  • گروه خبری : 117380
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست